–BC har tatt i mot oss med åpne armer, sier Arve Juritzen, som har landet avtale med Bladcentralen (BC) – som første ikke-eiende forlag.
Juritzen toger inn i Bladcentralens hyller om bare noen få uker. Først ut er de årlige bestselgerne Påskekrim og Påskequiz.
–Samlet opplag er 20 000 per tittel og de er så godt som solgt alle sammen. Alle bokkjedene har vist stor interesse for disse også i år, og det blir diskesker både her og der, sier Arve Juritzen og legger til:
–Veldig gøy at vi år etter år klarere å danke ut konkurrentene som kopierer oss.
– En fremtidsrettet vurdering
Styret i Bladcentralen besluttet i desember at BC skulle tilby distribusjon og salgstjenester av blader og bøker også for forlag som ikke har eierinteresser i Bladcentralen.
– Beslutningen er basert på en helhetlig og fremtidsrettet vurdering, der eierne ønsker at Bladcentralen fortsatt skal videreutvikles og fremstå som en attraktiv, kostnadseffektiv og lønnsom samarbeidspartner for kunder og leverandører, sa adm. direktør Pål Bergdahl da.
I praksis betyr det at forlagene kan få økt tilstedeværelse i dagligvare, kiosker og bensinstasjoner. BC har i dag 5500 utsalgssteder, men det skjer svært sjelden at man får full spredning for en bok.
–Har store forventninger
–BC har tatt i mot oss med åpne armer, de var usedvanlig godt forberedt og med et gjennomtenkt opplegg. Det var enkle forhandlinger og vi føler oss ønsket.
–Hvordan blir dette opplegget sammenlignet med det tidligere samarbeidet med distributøren Interpress?
–Vi har hatt et svært godt samarbeid med Interpress og en betydelig del av vår omsetning har vært hos dem. Vi har derfor store forventinger til BC, som fremstår mer effektive og med bedre logistikk enn Interpress, sier Juritzen, og legger til:
–Jeg er ikke naiv, jeg vet at nøkkelhullet hos Bladcentralen er meget trangt. Eierforlagene slåss om plassen, men når de nå åpner opp for nye forlag stoler jeg på deres lovnad om at alle forlag vil bli behandlet likt.
Viktig åpning
Arve Juritzen mener det er svært viktig for bransjen at BC åpner:
–Massemarkedet er gedigent og derfor viktig. Aschehoug og Gyldendals Bestselgerforlaget har på noen få år gått fra null til nesten 100 millioner i årlig omsetning. Det sier vel alt.
–Vil dette i noen grad kunne påvirke Juritzen-forlagenes tankegang rundt utgivelsesprofil/boklister?
–Først og fremst øker denne avtalen verdien på backlisten vår, og det er ikke minst viktig for våre forfattere. Vi har hatt flere bestselgere i Interpress-systemet som knapt har solgt noe gjennom vanlig bokhandel, så denne type bruk av våre rettigheter vil vi skjerpe fokuset på, nå som vi har tilgang til BC. Serieromaner er selvfølgelig svært interessant og spennende, men her er det noen meget dyktige aktører. Skal man prøve seg i de sjangerne må man ha noe unikt å komme med.
Mer feminint
–Hvilken type bøker har du mest tro på gjennom Bladcentralen?
–Jeg oppfatter de bøkene som nå er ute i BC som mer rettet mot kvinnelige lesere enn det vi opplevde i Interpress. Det passer vårt forlag bra, sier Arve Juritzen, som håper å lande flere bokavtaler med BC ganske raskt.