– Ikke en avtale vi kan stå for

Forfatterforeningen mener Cappelen Damms nye tjeneste gir forfatterne for liten del av kaka.

Det finnes ingen felles royaltysats for lydbøker i strømmetjenester. Cappelen Damms nye tjeneste gir forfatterne for liten del av kaka, mener Sigmund Løvåsen (bildet) og Forfatterforeningen.

Mens bokbransjen våkner fra sommerdvalen bokstavelig talt strømmer det på med reaksjoner på nyheten om at Cappelen Damm lanserer en ny strømmetjeneste for e-bøker og lydbøker.

I dagens Klassekampen uttaler Forfatterforeningen seg kritisk til betingelsene for forfatterne. Cappelen Damm har ikke villet si noe om hvilke vilkår tjenesten vil tilby forfatterne og de om lag tjue forlagene som vil levere bøker, men det er kjent at Gyldendal velger å stå utenfor med begrunnelse i at Storytel forretningsmodell ikke er god nok.

 

– Uryddig opptreden

Leder i Forfatterforeningen Sigmund Løvåsen mener Cappelen Damms opptreden har vært uryddig. Blant annet var Forfatterforeningen ikke informert da forlaget sendt ut kontrakter til forfatterne. Disse ble trukket først da foreningen reagerte og nye kontrakter sendt ut.

– Det ville vært ryddigere om de hadde snakket med oss underveis, slik vi har gjort med den andre norske konkurrenten Ereadz. Der har vi blitt informert løpende om utviklingen, og har kunnet kommet med innspill og våre syn, sier Løvåsen til avisen.

 

Kun individuelle avtaler

Mens det er fremforhandlet kollektive avtaler for e-bøker i abonnementstjenester (minimum 15 kr royalty per lesning til forfatteren) , finnes det ingen lignende avtale for lydbøker. Forfattere av lydbøker som strømmes, har bare individuelle royaltyavtaler, noe Forfatterforeningen mener ikke er godt nok.

– Vi har hatt diskusjoner med Cappelen Damm for å forbedre kontraktene og har kommet med innspill til hva som bør være med. Men det er ikke en avtale vi kan stå for når det gjelder royaltyprosent og den delen av kaka som forfatteren skal ha, sier Løvåsen.

 

Ikke først ut

Dagsavisens kommentator Bente Rognan Gravklev mener det er symptomatisk for norsk bokbransje at det er Norges største forlag som står bak den nye tjenesten, som presenteres som den første, selv om Ereadz har arbeidet med en strømmetjeneste i flere år. Hun viser til at Anders Storbråten i Ereadz i fjor kritiserte de store aktørene for å nøle med å satse på distribusjonsløsninger de ikke selv har utviklet.

”Samtidig som man etterlyser innovatører og gründere som kan utvikle gode tjenester slik at Norge ikke skal havne i en digital baklekse, er disse lite verdt før de har med seg de store gutta på laget. Dette ser man tydelig når en aktør som Ereadz allerede for to år siden begynte å jobbe med en bok-Spotify, men blir forbigått når man presenterer Storytel som den første norske bokstrømmetjenesten,” skriver hun.