Her er årets Riverton-nominerte

Sven Petter Næss (foto: Tine Poppe)

RIVERTONPRISEN: En nykommer og fire mer rutinerte rever utgjør årets finaleheat.

Hvem skrev de beste norske krim- og spenning-bøkene i 2020? Nå har juryen talt, og plukket ut sine fem favoritter. Der finner vi en nykommer og fire rutinerte krim-forfattere. Det vil si: Helt nykommer er Sven Petter Næss ikke – Skjebnetimen er hans andre krim-bok. Sammen med Kurt Aust, sørger han for at Aschehoug kan glede seg over to finalister. Og hadde ikke Unni Lindell vinket farvel og tatt turen til Strawberry i fjor, hadde Aschehoug sannelig hatt tre. Vigmostad & Bjørkes dykkeentusiast Frits de Bourg og Cappelen Damms Karin Fossum kompletterer finaleheatet.

Her er de fem nominerte, med juryens begrunnelse:

Sven Petter Næss: Skjebnesteinen (Aschehoug)

«Med sin andre kriminalroman etter debuten i 2019 skriver Næss seg inn i toppsjiktet av norsk kriminallitteratur. Harinder Singh i Kripos må etterforske en sak som gjelder nær familie og fører ham til Edinburgh, men som også har forbindelser til kriminelle miljøer i Oslo. Velskrevet og godt strukturert, oppfinnsom og spennende, med fine miljøskildringer og troverdige karakterer, er Skjebnesteinen en fryd å lese.»

Kurt Aust: Hjertets mørke (Aschehoug)

«Kurt Aust avslutter sin i alt åtte bind sterke serie fra dansketiden med en roman lagt til Afrika den gang slavehandelen herjet som verst: Året er 1707, og professor Thomas av Boueberge og hans trofaste medhjelper Petter Hortten befinner seg i den danske kolonien Fort Christiansborg på Guineakysten. De skal undersøke en hendelse to år tilbake i tiden, da et slaveskip eksploderte i havnen. En original og velkomponert roman med et svært dramatisk historisk bakteppe.»

Frits de Bourg: Dykket (Vigmostad & Bjørke)

«Frits de Bourg skriver krim i klassisk stil, hvor handlingen er lagt rundt 60 år tilbake i tid, i en verden som føles fredelig og rolig – uten at det går ut over spenningen. Forfatteren tar godt vare på tidstypiske detaljer, og godt konstruerte plott viser at man ikke trenger å finne opp kruttet på nytt hver gang, det er fortsatt fullt mulig å skape en engasjerende krim med de tradisjonelle byggeklossene. I tillegg er det lett å like hovedpersonen, en typisk rufsete, men troverdig journalist ved navn Nicolay Wolff.»

Unni Lindell: Nabovarsel (Capitana)

«Flere kvinner forsvinner, og på et industrianlegg gjøres det et makabert funn. Unni Lindells nye og lovende krimhelt Lydia Winther, alias Snø, og hennes partner Hay får en makaber sak å jobbe med i sommervarmen i Oslo. Et korthugd språk og en thrilleraktig oppbygging kombinert med et ambisiøst plot fra oljebransjen viser en forfatter som evner å fornye seg, samtidig som de velkjente elementene med kvinner som opplever uhygge midt i sin vanlige hverdag er med. Nifst, mørkt og godt komponert. Nabovarsel er en intens krimopplevelse på beste «lindellske» vis.»

Karin Fossum: Bakom synger døden (Cappelen Damm)

«En mor finner en tegning av en død jente på sønnens rom, og like etter blir seksten år gamle Gritt funnet drept. Konrad Sejers siste sak borer rett inn i kjernen av hva det vil si å være ung i dag og hva utenforskap kan føre til. Troverdig, sjelsettende, voldsomt aktuell og vemodig. Bakom synger døden er en mesterlig komponert krim og nok et høydepunkt i Karin Fossums imponerende krimforfatterskap.»

Juryen har bestått av Elin Brend Bjørhei, Kurt Hanssen og Hans H. Skei.