Egmont Publishing ser nye veier etter å ha vinket farvel til Pondus og Lunch. Gamle westernhelter er nemlig ikke glemt.
Redaksjonssjef Tormod Løkling jobbet tett med både Pondus-forfatter Frode Øverli og Lunch-forfatter Børge Lund. Når de to nå har gått over til sin mangeårige manager Håkon Strand i Strand Forlag måtte Løkling og Egmont en tur i tenkeboksen. De kom ut igjen med Radio Gaga i eget blad. Og med de gamle heltene Tex Willer og Davy Crockett.
– Præriebladet med Davy Crockett var jo min barndoms tegneserie. Sammen med Donald Duck var det dette bladet som fikk meg interessert i tegneserier og som gjør at jeg har jobbet med det hele livet, sier Tormod Løkling til BOK365.
Sjekkhefter i bokform
Donald Duck ruller og går fremdeles, mens de gamle sjekkhefteformatbladene Vill Vest og Præriebladet, der Kaptein Miki og Davy Crockett var heltene, har fått nytt liv i bokform. Og disse opptrykkene av sjekkheftebladene er noe av det som virkelig gleder tegneseriesjefen.
Nå kommer det fem bøker om Davy og Miki årlig, og salgstallene ligger på cirka 13 000.
Men det er Tex Willer som selger mest. Han kommer i bladform, og i 2019 er det estimert 27 utgivelser med et opplag på hele 127 000. Men hvorfor er vi interessert i disse westernheltene fremdeles?
– Da jeg og mine jevnaldrende var små var denne westernkulturen veldig tilstede, sier Tormod Løkling (55). Det var Krutrøyk på tv og Morgan Kane i bokform hver måned. Det var en sterk westernkultur, som sakte har dødd. Ungdommen har fått nye helter, sier Løkling.
Vekker følelser
Men Tex Willer holder altså liv i denne westernkulturen.
– Ja, de av oss som husker og vil ha denne westernkulturen går gjerne til Tex Willer i dag. Av alle utgivelsene våre er det nok Davy og Miki og Tex Willer som vekker mest følelser, sier Tormod Løkling.
– Hva er det som fascinerer med Tex Willer?
– Han er jo en ekte helt. Han trekker raskt og han har holdt det gående lenge, og fremdeles er han «still going». Helt siden 1971 har Willer hatt sitt trofaste publikum her til lands, sier Løkling og peker på det interessante fenomenet at Morgan Kane jo var norsk, mens Tex Willer, Miki og Davy er italienske.
– Vi her i Europa har altså et sterkt behov for å drømme oss bort til det barske ville vesten. En drøm som stadig er høyst levende i en kiosk nær deg, året rundt, smiler redaksjonssjefen, og opplyser at det nå også kan abonneres på disse bladene.
Første kvinne
Mer enn ti kunstnere tegner fast på Tex Willer-serien som i likhet med Davy og Miki har sin opprinnelse i Italia, der første utgivelse kom i 1949. Fra og med 2013 ble for første gang en kvinnelig serieskaper, Laura Zuccheri, ansatt til å tegne Tex Willer-seriene.
– Hun gjestet Raptus-festivalen i fjor og vi håper å se hennes serier på trykk i Tex Willer-porteføljen i løpet av nærmeste fremtid, sier Løkling.
Døyver savnet med Tex i farger
Det er likevel liten tvil om at savnet av Pondus er merkbart i tegneseriehuset.
– Ja du trenger ikke være noen stor brøkregner for å skjønne at Pondus-universet sto for en stor del av omsetningen, sier Tormod Løkling.
– I tillegg til Pondus forsvant også Rutetid og Lunch til Strand Forlag, der Rutetid blir en del av Pondus-bladet, så vi har måttet nyorientere oss og satse på en del nye ting. Som Radio Gaga for eksempel, som nå får eget abonnementsbasert blad. I likhet med Tex Willer.
Neste nummer av Tex Willer-magasinet kommer forresten ut 8. mars, og er for første gang i farger, forteller Løkling stolt. – Sa jeg at det går an å abonnere også?