Torsdag neste uke åpner LittFestBergen dørene for første gang. Det er en stor begivenhet i Bergen, men festivalsjefen er forbausende rolig og avslappet.
– Ja, nervene er overraskende rolige akkurat nå. De trenger nok en pause etter å ha vært i høyspenn før vi fikk ferdig program og katalog. Tipper de strammer seg til igjen i neste uke.
Det sier festivalsjef Teresa Grøtan en uke før den aller første LittFestBergen går av stabelen. Mer enn 70 forfattere skal bidra på den fire dager lange festivalen, som har programfestet at den skal inneholde 50/50 sakprosa og skjønnlitteratur. Og at den skal skal ha 50/50 norsk og internasjonal deltagelse. Forfattere fra 20 ulike nasjoner er meldt i Bergen neste uke.
Vil ha tydelig profil
Hva gleder så den for tiden avslappede festivalsjefen seg mest til?
– Er det lov å si alt? Jeg gleder meg til å oppleve helheten, til det vi har jobbet så hardt for: Å skape en annerledes, ny, internasjonal festival med en tydelig profil, en festival som er smal, men samtidig bred, en festival som inspirerer, opplyser og gleder publikum. En festival der forfatterne trives, en festival de ønsker å bli invitert tilbake til – at de også sier de har blitt inspirert, opplyst og gledet seg. Det var ikke svar på spørsmålet, men et svar på et annet, nemlig: Hva håper du å få til?
«Hvithet»
Det får festivalsjef Teresa Grøtan og hennes medarbeidere helt sikkert til. Hun er også opptatt av at de har flere programposter som tar opp «hvithet».
– Vi stiller spørsmålet: Hva om vi ikke lenger ser på verden med den hvite personen som norm? Vi har fått forfattere fra Norge, Jamaica, Uganda, USA og Storbritannia til å diskutere denne tematikken med vitenskapsjournalistikken, forskningen, poesien og romanen som utgangspunkt, sier Grøtan, som får lov til å nevne flere programposter hun ser frem til:
– Identitet og populisme. Jeg har lenge hatt lyst til å få Thomas Hylland Eriksen til byen, og vi har fått til et møte mellom ham og Carsten Jensen som garantert blir veldig, veldig bra.
«Samtale i natta»
Dessuten: Urframføring med tekster av tre fantastiske og vilt forskjellige forfattere. Unikt er det eneste rette, beskrivende ordet her. «Helhus» lørdag kveld. All poesien vi skal ha, dans&poesi, poesi fra all verden, poesi og performance, poesi og politikk. Tenk at vi har en kvinnelig poet som reiser fra Saudi-Arabia for å være med på festivalen! Og det er ikke hvilken som helst poet heller: Hun har et TV-publikum på 75 millioner i Midtøsten.
Og så gleder jeg meg til å ta et glass vin og lytte til Alf van der Hagen og Tomas Espedal og deres «samtale i natta», sier festivalsjef Grøtan.
Du kan lese hele festivalprogrammet her
Forhold mellom budsjett og regnskap
– Hva har vært vanskeligst å få til?
– Det er kanskje ikke vanskelig som er det rette ordet, men noen programposter er mer arbeidskrevende å få til, og dyrere, enn andre. Det krever alltid mer når man prøver noe nytt og tar sjanser.
– Billettsalget så langt?
– Det går bra! Men det er fortsatt billetter igjen, så det er bare å kjøpe.
– Hva skal til for at det er en vellykket festival?
Det viktigste er at både publikum og forfattere synes det er en festival av høy kvalitet. Og så må det selvsagt være et forhold mellom budsjett og regnskap, publikumstallet må være av en viss størrelse, m.m.
Mange i arbeid
Festivalen har et budsjett på 3,6 millioner kroner, som inkluderer lønn til de to som jobber heltid med den. I tillegg er det en halv stilling og nærmere 30 frivillige. Festivalen har også et samarbeid med Litteraturhuset i Bergen og får støtte fra administrasjonen på huset.
– Hva er viktigst å få på plass nå i dagene frem mot festivalstart?
– En million små, men viktige ting. Og presse! Masse presse, smiler Grøtan.