Pressesjef i Bonnier Norsk Forlag, Julie Kalager (33) går til Aschehoug som ny markedssjef for skjønnlitteratur.
– Jeg gleder meg stort til å jobbe med alle de dyktige menneskene i Aschehoug! Forlaget har en rekke sterke forfatterskap jeg har fulgt i mange år, og jeg ser frem til å bli bedre kjent med både forfattere og nye kolleger. Å få jobbe med formidling og markedsføring av skjønnlitteratur i et så tradisjonsrikt og solid forlag er et privilegium, sier Julie Kalager.
Kalager har master i litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo og etterutdanning i markedsføring fra BI. Hun kommer til Aschehoug med god erfaring fra forlagsbransjen; først som informasjonsansvarlig i Gyldendal og så pressesjef i Bonnier Norsk Forlag.
– Jeg er dypt takknemlig for en morsom, lærerik og god tid med strålende kolleger i Bonnier Norsk Forlag, sier Julie Kalager.
Forlagssjef Nora Campbell i Aschehoug ser frem til å få Kalager med på Aschehoug-laget: – Hun har fått de beste skussmål og har gjort et svært godt inntrykk med sin kloke og skarpe tilnærming til litteraturen og de særskilte dilemmaene vi står overfor. Hun blir et viktig og godt tilskudd til redaksjonen og forlaget. Jeg gleder meg til vi og forfatterne våre skal bli bedre kjent med henne. Store oppgaver ligger foran oss, men med det laget og de bøkene vi går inn i fremtiden med, er det lett å forbli optimist, sier Nora Campbell.
Kommersiell sjef i Aschehoug, Kjersti Myre, er også begeistret for nyansettelsen:
– Kalagers markeds- og kommunikasjonskompetanse er svært god, og med hennes bidrag er vi godt rustet for å kunne løfte bøkene og forfatterne våre opp og frem i årene som kommer, sier Kjersti Myre.