Fornøyde bokhandel-kunder

Ark Egertorget (Foto: Ark)

Bokhandelkjedene scorer høyt i på årets ferske kundebarometer. Det er så å si dødt løp mellom ARK, Norli og Tanum.

Kundene er «svært fornøyde» med norsk bokhandel, ifølge Norsk Kundebarometer fra BI, som nå er offentliggjort.

Bokhandelkjedene kommer som perler på en snor – med ARK på 36. plass på listen (76 poeng score for kundetilfredshet), Norli på 38. plass (75,9 poeng) og Tanum på 39. plass (75,8 poeng). I snitt scorer kjedene hårfint lavere på poeng, men bedre på plassering, sammenlignet med fjoråret. Kundelojaliteten er stor for alle de tre, som scorer godt opp på 80-tallet på dette feltet.

Toppet i 2015
Bokhandlerne har gjort det til en vane å gjøre det godt i disse undersøkelsene. Noen husker sikkert Haugen Boks «storhetstid», hvor haugenbok.no og Lars Ove Hammer gikk helt til topps på Norsk Kundebarometer i 2015. En fabelaktig presentasjon. Deretter bar det nedover de følgende årene, til en 38. plass i 2018, før Haugenbok valgte å ikke være med.

Vinmonopolet i topp

Helt i topp i årets barometer finner vi Vinmonopolet (85 poeng) – fulgt av OneCall, Finn.no, Toyota og SBanken. Nederst finner vi HBO Nordic, Dplay, Bunnpris, Get bredbånd, Get TV og helt i bunnen, på 153. plass: Joker.