FONTINI MED MILLION-RESULTAT: Suksess-oppskriften? – 49 prosent gode bøker, 49 prosent flinke folk med riktig fokus og 2 prosent galskap, sier Lindy Andersen.
Fontini Forlag har hatt en eventyrlig teft for bøker som treffer unge lesere. De siste årene har forlaget lagt beslag på mange plasser av bestselgerlistene, særlig for oversatte barne- og ungdomsbøker – blant annet Gutta i trehuset. Det har gitt en perlerad av gode årsresultater. Fjoråret blir intet unntak, viser de ferske regnskapene: I 2018 omsatte Fontini for 19,1 mill. kr i 2018 og leverte et driftsresultat (før finans) på drøye 5,8 millioner. Det gir en driftsmargin på smått utrolige 38,4 prosent – med et forbehold om hvordan Cappelen Damm sorterer overhead-kostnadene for sitt imprint.
– Et fantastisk år
– 2018 ble nok et fantastisk år for oss i Fontini. Vi lanserte flere nye serier, investerte i kostbare faktabøker og utga dugnadsprosjektet Zenobia – på flukt fra krigen. Ekstra gøy for oss som har utgitt mest oversatte bøker er det at første bok i den norske serien Kokotopia ble så godt tatt imot, sier forlagssjef og gründer Lindy Andersen, som driver forlaget sammen med redaktør Kristian Baardsen på fulltid, og redaktør Simon Stranger og markedssjef Lene Løver, som begge jobbet deltid.
Trass i brattere tider i bokbransjen, har altså to av småsøsknene i forlagsflokken svømt motstrøms og levert formidable 2018-resultater. Nylig leverte også forlaget Pitch flotte fjorårstall.
– Hva er nøkkelen til Fontinis suksess?
– Dette har vi faktisk regnet på! Fasit er 49 prosent gode bøker, 49 prosent flinke folk med riktig fokus og 2 prosent galskap, sier Lindy Andersen.
For bok-strevere og bokslukere
«Forlagets DNA» er å alltid ha den unge leseren i fokus:
– Vi skal løfte fram alt det en bok kan bli! Insistere på at de gode historiene og fagstoffet får et språk, en design og gode illustrasjoner som treffer, utfordrer og underholder, sier Lindy Andersen, og legger til: – Vi er opptatt av at bøkene våre har noe for de som sliter med leselysten og til bokslukerne. De kan faktisk lese samme bok. Det har en stor egenverdi i arbeidet med leselyst. Her er Amuletten et godt eksempel. Den treffer 16-åringer som aldri har lest en bok, 7-åringen som skal knekke lesekoden og 11-åringer som sluker en bok på en kveld.
Har handlingsrom
Høsten 2017 ble Fontini kjøpt av Cappelen Damm og drives nå som et selvstendig imprint.
– Hva har vært den store forandringen fra å seile på egen kjøl, til å være en del av Cappelen Damm?
– Etter som vi jobber som et selvstendig imprint er ikke forskjellen så stor. Vi har fått rom nok til å holde på for oss selv, og drive med det vi er gode på. Og så er det hyggelig å være en del av et stort forlagshus med masse bra folk.
– Innevarsler Kokotopia-suksessen også en tyngre satsing på norske utgivelser?
– Fontini kommer med flere store norske satsninger i årene som kommer. Her jobber vi godt og langsomt med flere spennende prosjekter. Samtidig skal vi styrke og utvikle det vi har lykkes med.
Ny krim-satsing
– Noen Fontini-utgivelser vi spesielt kan se frem til denne høsten?
– Vår nye serie Kikkis krim ser allerede til å bli en suksess, og her kommer vi med to utgivelser. Bøkene om Kikki har et illustrasjonsnivå som kan sammenlignes med Amuletten, samtidig som historiene er både spennende og sjarmerende, sier Lindy Andersen, og legger til: – Min personlige favoritt er faktaboken Jorda vår – sånn fungerer den. Jeg håper og tror mange vil forandre sitt syn på verden etter å ha lest denne! Rachel Ignotofsky elsker å gjøre tunge fakta morsomme og tilgjengelige, og bøkene hennes kan beskrives som pedagogiske kunstverk.
Hovedbildet: FONTINI-TRIO: fra venstre Simon Stranger, Lindy Andersen og Kristian Baardsen.