Den gjeveste lærebokprisen på kontinentet, BELMA-prisen (Best European Learning Materials Awards), gikk i år til fire norske forfattere.
Anne-Birthe Nyhammer Bjorøy, Bjørn Arild Ersland, Karianne Megard Grønli og Kjersti Lundetræ har sammen skrevet Fabel 3 (Aschehoug), en lærebok i norsk for tredjeklasse. Under bokmessa i Frankfurt ble de tildelt BELMA-prisen i gull.
– Alle fire forfatterne har vært like viktige, forteller Nyhammer Bjorøy, som er avdelingsleder ved Landås skole i Bergen.
– Det er en veldig fin sammensetning i forfattergruppen. Det som fins av tekster og oppgaver har vært igjennom flere runder hos oss alle fire, fortsetter hun.
I barnas hode
Fabel-bøkene tar utgangspunkt i alt det som rører seg i hodene til små barn. Hva skal jeg finne på i friminuttet? Hva er egentlig en fis? Hvordan kan en larve bli til en puppe?
– Noe av det virkelig utfordrende ved å skrive læreverk for de minste skolebarna er at man skal fange alle elevene – det foreligger ofte et enormt spenn i ferdighetene, fra dem som så vidt kan lese navnet sitt, til dem som kan lese en hel tekst flytende. Og disse skal også utfordres og stimuleres, sier Lundetræ som er professor ved Lesesentret i Stavanger.
En barnebokforfatter på laget
Lundetræ tror at Fabel skiller seg ut fordi en av forfatterne har lang erfaring som barnebokforfatter. Bjørn Arild Ersland har i en årrekke skrevet bøker for barn og ungdom.
– Veldig mange læreverk er skrevet av pedagoger – når man isteden får en barnebokforfatter med mye erfaring ombord, er det som om teksten får mer liv. Det tror jeg har gitt tekstene en ekstra dimensjon, sier Lundetræ.
Til tross for at han har vært nominert til Brageprisen fire ganger, er BELMA-prisen den første prisen Ersland mottar.
– Å skrive lærebøker for barn er fryktelig gøy, men også komplisert, vanligvis er det jo nok at jeg liker det jeg skriver selv, men nå er det noe som også skal bli likt, og forstått, av små barn, sier Ersland.
Språkdetektiver
I Fabel 3 introduseres barna for Fabel detektivbyrå, som på en leken måte introduserer det faglige og litt abstrakte temaet lesestrategier. Dette er noe fagjuryen i BELMA liker. I uttalelsen skriver de at språkdetektivene hjelper elevene til å forstå komplekse lesestrategier på en morsom måte. I tillegg oppmuntrer Fabel til bevissthet rundt følelser og språk, boken utvikler ikke bare språkkunskaper, men fremmer også empati og selvforståelse, skriver juryen.