– Vi er veldig fornøyd med 2018, både kunstnerisk og med tanke på publikumsoppslutningen, sier Hanne Tømta, teatersjef ved Nationaltheatret.
Ved Nationaltheatret beskriver man 2018 som et veldig godt år for, med høyt besøk på alle scener. Totalt har Nationaltheatret hatt 243 273 besøkende i 2018 og et belegg på 83 prosent.
Sterkt kunstnerisk år
– Kunstnerisk er vi svært fornøyde med året som har gått. Storsatsningen Engler i Amerika, i Marit Moum Aunes regi, var en maratonforestilling på Hovedscenen med stort spenn, om menneskets kamper både på et storpolitisk og mellommenneskelig plan, forteller Hanne Tømta, teatersjef ved Nationaltheatret.
Hun trekker også frem Peter Handkes eksistensielle skuespill Kunsten å spørre, iscenesatt av Melanie Mederlind, som flere teaterkritikere kåret til et av høydepunktene i teateråret 2018.
– I tillegg har Else Kåss Furuseth favnet bredt med sin forestilling Gratulerer, om et så alvorlig tema som selvmord, forteller Tømta.
Ibsenfestivalen, med egenproduksjoner som Byggmester Solness, Hedda Gabler, Hærmennene fra Helgeland og Arbeidstittel: Savnet fellesskap ble en stor suksess. Festivalen kan vise til hele 94 prosent belegg på forestillingene.
2018 var dessuten året da Pride for første gang ble arrangert på Nationaltheatret.
Rekord i billettinntekter
Publikumstallene på Nationaltheatret lå i mange år på rundt 200 000. Fra 2015 lykkes vi å øke publikumstilstrømningen, som de siste tre årene har ligget på mellom 240 000 og 270 000 besøkende. (274 529 i rekordåret 2016 og 224 142 i 2017).
– Årets tall viser at vi er på god vei tilbake til rekordoppslutningen Nationaltheatret hadde i 2016, da ikke minst et omfattende samarbeid med andre teatre og gjestespill bidro til høye besøkstall, sier Tømta.
Sammenligner vi Nationaltheatrets publikum på egne scener, er forskjellene mindre. Nationaltheatret hadde 240 427 publikummere på egne scener i 2016, 217 382 i 2017 og 238 201 i 2018.
Nationaltheatret kan dessuten vise til rekord i billettinntekter. I 2018 var billettinntektene på 59,5 millioner, mot 47,7 millioner i 2017 og 58,2 millioner i 2016. Resultatet skyldes gode publikumstall, høy aktivitet og at teaterhuset er mer åpent enn før.
– Nationaltheatrets publikumskapasitet har sine begrensninger på grunn av et gammelt teaterbygg. Med den forestående renoveringen og utvidelsen av teatret, kan vi øke antall seter. Særlig på de mindre scenene er dette svært kjærkomment, sier Tømta.