Det å få gigantene Apple og Amazon i tale på en og samme konferanse er nærmest en prestasjon i seg selv.
Når to store digitale giganter som Apple og Amazon stiller på en konferanse for bokforleggere, er det nærmest en seier i seg selv. Dette var da også blant de på forhånd varslede høydepunktene under Digital Book World i New York. Men det var også litt som å observere en dans rundt grøten.
Særlig ble intervjuet med Amazons visepresident for Kindle, Russ Grandinetti (bildet), av det noe mer vage slaget. Intervjuet ga rom for runde formuleringer, der de mest kritiske spørsmålene var knyttet til korte spørsmål rundt den nyere forlagsenheten og prissettingen. Det var åpenbart at Grandinetti hadde fått spørsmålene tilsendt på forhånd.
Får vi leserne til å lese mer?
Det var spent stemning og stor forventning blant tilhørerne da Grandinetti entret scenen. Mike Shatzkin, grunnlegger/leder av konferansen og administrerende direktør for The Idea Logical Company, samt av Michael Cader, grunnlegger av Publishers Lunch, ledet an samtalen med Grandinetti.
– Er abonnementsordningene en mulighet til å få lesere til å lese mer? Det var et av spørsmålene Amazons Russ Grandinetti selv stilte.
Kindles abonnementsordning
Kindle har en abonnementsordning, Kindle Unlimited, som tilbyr abonnenter tilgang til mer enn 700.000 titler, samt tusenvis av lydbøker for kun $ 9,99 i måneden. På Shatzkins spørsmål om de priser seg for lavt, svarte Grandinetti blant annet: – Prissetting er kompleks. Han legger til: – I den digitale verden konkurrer bøker med annen type media. Kindle Unlimited er fortsatt et ungt påfunn, og Grandinetti meddelte at han var spent på fortsettelsen. – Kan vi få folk til å lese mer på denne måten?
Amazon Publishing
Om det han antakelig aner som skepsis til forlagsvirksomheten, sa Grandinetti blant annet: – For noen år siden var ikke forlagene så glade for at vi solgte brukte bøker. Men forbrukerne likte det.
Han la til: – Jeg er stolt av hva vi har fått til. Vi betaler våre forfattere månedlig, vi har gode rapporter og verktøy.
Grandinetti mener også at Amazons bokhandlerteam har lært mye av sitt nye forlagsteam. – Vi er blitt bedre på å selge en og en bok, ikke bare bøker generelt.
Digital lesetrend
Keith Moerer er direktør for Apples iBooks Store. Også han ble intervjuet på scenen av Michael Cader. I 2010 ble iBooks lansert i USA. I dag er de globale og fortsatt voksende. – Vi ser en økning i bruk av mobile enheter. Ipad, Iphone 6 og 6+ er alle utmerkede enheter å lese bøker på, mener Cader selv.
Det raskest voksende markedet for tiden er Japan. Noe annet å merke seg, er også franske forleggere som selger mer i Canada, mens spanske utgivelser øker i USA. Selv-publiserte forfattere er et av de største vekstområdene hos iBooks Store, kunne Cader også avsløre.
Markedsføring av iBooks
For å nå ut med bøkene til folk, brukes flere kanaler. – Skjermen i seg selv selger bøkene som vises i front veldig godt. Ellers når vi ut til lesere via sosiale medier, gjennom nyhetsbrev og også gjennom live events, forteller Moerer, som sier seg godt fornøyd med den digitale veksten. Men vi selger også godt av bøker som movie tie-ins.
Er Amazon for store?
Interessant nok ble årets konferanse avsluttet med debattpanel rundt giganten Amazon, under tittelen: ”Should Amazon be constrained and can they be?”
Uten deltakelse fra representanter fra Amazon selv.