Bokhandel-England åpner i dag

MERKEDAG: Britiske lesere kan igjen gå i bokhandel, men det blir restriksjoner. Foto: Norali Nayla, Unsplash

Waterstones, Foyles og en del uavhengige bokhandlere begynner å åpne forsiktig i dag etter å ha vært stengt siden mars.

Lesere har vært henvist til netthandel lenge nå, men i dag skjer det endelig noe.

Waterstones har 270 butikker i England, åtte i Wales og 27 i Skottland og ble tvunget til å stenge i mars da de ansatte ikke ønsket å ta noen smitterisiko.

Foreløpig er det bare England som åpner, for Wales og Skottland avventer man nærmere beskjed fra myndighetene. Waterstones eier også Foyles, som også er med på åpningen i dag. Toppsjef James Daunt sier til Retail Gazette at bøker som er tatt ut av hyllene og tatt på, men som ikke blir kjøpt av kunden, havner i karantene i minst tre dager før de settes tilbake i hyllene.

– I perfekt stand

Daunt er også sjef for Barnes & Noble i USA og ser dit når han i The Guardian ber folk være forsiktige.

– Vi ber kundene oppføre seg fornuftig, noe de normalt gjør. I USA har vi funnet ut at det fungerer bra, sier han og mener at bokhandelen er godt rigget sammenlignet med andre typer butikker:

– Det er ikke mange innenfor salg som kan stenge dørene brått og åpne en butikk i perfekt stand tre måneder senere. Vi har ikke vintervarer i hyllene nå som det er kokende varmt ute.

I tillegg til karantenereglene for bøker folk har tatt på, blir det håndsprit og oppmerking. Sitteområder og lekeområder i butikkene blir også avstengt for publikum.

En av tre vil åpne

Den britiske bokhandlerforeningen gjorde en undersøkelse der en tredel av de uvahengige bokhandlene vil åpne på den første mulige dag, og nå har myndighetene gitt grønt lys. Gjennom helgen har bokhandlere forbered seg med håndsprit og merking av hvor man kan gå og stå i butikkene.

Melissa Davies skulle etter planen åpne sin egen bokhandel i Southsea i sørøst-England i april. På grunn av corona er det utsatt til nå.

– Vi er spent på åpningen, men også bekymret for hvordan vi får det til å fungere og hvordan vi skal sørge for tryggheten til både kunder og ansatte, sier hun til The Guardian.