I ALLE POSISJONER: Er Harald Ofstad Fougner Forlags-Norges mest anvendelige spiller?
Harald Ofstad Fougner har bekledd en stor bredde av stillinger i Gyldendal-huset: Som digital strateg, som forlagsdirektør-innhopper etter Einar Ibenholt, og som norsk skjønnlitterær redaktør. Nå blir han ny markedssjef.
– Sett utenfra virker du nærmest som husets «swiss army knife»? Hva kan du egentlig best og hva er du mest glad i å jobbe med?
– Jeg er egentlig ikke spesielt god til noen ting, men jeg har en viss bredde av ting jeg er helt ålreit på. Eller, forresten, jeg er veldig god til å rime. Jeg liker å jobbe med varierte oppgaver i hele bredden av mitt evnespekter, og det tenker jeg at jeg får rikelig med anledning til i denne nye stillingen.
Vi fanger den nyutnevnte markedssjefen rett før turen går til julefeiring på hytta i Valdres – hvis han blir ferdig i Gyldendalhuset i tide.
– For å begynne med sportsspørsmålet: Hva føler du nå?
– Jeg føler vel at jeg er ganske klar for juleferie. Og så gleder jeg meg veldig til å sette i gang med nye ting på nyåret.
Mer digital kapasitet
Nå omorganiserer Gyldendal sitt markeds- og salgsapparat, slik at forlaget får en salgsavdeling ledet av Jan-Frode Brenna-Hansen og en markedsavdeling ledet av Fougner. Sistnevnte er temmelig fåmælt om den videre slagplanen:
– Vi trekker inn noe mer digital kapasitet. Resten er dessverre hemmelig.
– Hva kan du først og fremst bidra med i markedssjef-jobben?
– Jeg håper min sammensatte bakgrunn vil kunne komme til nytte, og at min erfaring med digitale utviklingsprosjekter kan bidra til at vi gradvis endrer måten vi jobber på i en del sammenhenger.
– Må bli bedre
– Du har jo sett Gyldendal-huset fra flere utkikksposter. Hvor er forlaget sterkest og hva kan man bli bedre på?
– Jeg tror den betydelige digitale ekspertisen og erfaringen som finnes i Gyldendal-huset vil gi oss fortrinn i tiden som kommer, sier Fougner, og legger til: – Man kan hele tiden blir bedre, til alt, og det må også vi.
Før han humoristisk legger til:
– Folk kunne godt bli bedre til å bære ned brukte glass og tallerkener til kantina, det blir ofte stående på benkene oppover i etasjene.
Rart og godt
– Noen personlige forfatter-favoritter i Gyldendal-stallen?
– Jeg har veldig mange. Men jeg tror jeg vil trekke fram Truls Grimstad, som debuterte med En forutsigbar historie i høst, det er en enestående original roman, og noe av det rareste og beste jeg har jobbet med, den skulle jeg ha ønsket fikk mer oppmerksomhet.
– Hvordan bli 2018 i bokbransjen?
– Jeg har nokså dårlige erfaringer med å spå for selvsikkert, men netthandel blir gradvis viktigere, og det vil nok påvirke hvordan det tenkes. For Gyldendal ser 2018 ut til å bli et godt år. Vi skal gi ut mange forskjellige, og selvfølgelig veldig fine, bøker.
– Og hva har vi glemt å spørre deg om?
– Dere har glemt å spørre om jeg har et eksistensielt forhold til litteratur. Og det har jeg.