Blir forlagssjef i Font

«MED KJÆRLIGHET TIL BOKA»: Lindy Andersen skal få sving på "Nye Font", i tillegg til satsingen på barnebokforlaget Fontini.

– Font skal fortsette å være et kresent og lite kvalitetsforlag med stor kjærlighet til den fysiske, taktile boka.

Slik lyder programerklæringen fra Lindy Andersen, som nå entrer jobben som forlagssjef i Font.

Store salgssuksesser

Forlaget Font i etablert i 2005 av Knut Ola Ulvestad og Halfdan W. Freihow. Noen år senere kom også salgs- og markedssjef Lene Løver om bord. Font utga flere hundre titler, og hadde salgssuksesser som Jeg er Zlatan, Gillian Flynns Flink pike, John Harts spenningsbøker og kokebøkene fra Lise Finckenhagen og Bent Stiansen.

I 2013 startet Font barnebokforlaget Fontini, sammen med Lindy Andersen. Fem år senere overtok Cappelen Damm eierskapet i både Font og Fontini. Mens Ulvestad etter hvert entret jobben som forlagssjef for sakprosa i Cappelen Damm, ble Andersen værende i sjefsstolen i Fontini. Fra 1. januar har hun også ansvaret for Font.

Selvstendige imprints

SKAL JOBBE PÅ TVERS: Lene Løver (t.v.) og Lindy Andersen (foto: Ken Opprann)

Font og Fontini vil nå bli drevet som selvstendige imprints, med eget resultatansvar, egen redaksjon, markedsrigg og produksjon. Lene Løver fortsetter som salgs og markedssjef for begge forlagene. Også redaksjonen vil jobbe på tvers, forteller Lindy Andersen.

– Vi skal lete over hele verden, etter de helt spesielle utgivelsene. Men vi skal også samarbeide med norske kunstnere, designere, illustratører og forfattere. Vi skal overraske med vakre gavebøker, som Gutten, muldvarpen, reven og hesten. Bokelskere skal gjenkjenne en utgivelse fra Font og ønske seg den i samlingen sin, eller ville gi den som gave.

Bøker å bli inspirert av

Den nye Font-satsingen kan synes å være inspirert av suksessen på barnebok-siden:

– Fontini har hatt stor suksess med sine vakre gavebøker til barn, for eksempel har KART for oppdagere og eventyrlystne og Animalium, begge med opplag på over 20 000. Dette er bøker man blir glad i, og leser igjen og igjen. Bøker man lærer av, blir inspirert av og vil å ha i bokhylla eller på stuebordet. Så profilen kan vel kanskje oppsummeres kort: «med kjærlighet til boka», sier Lindy Andersen til BOK365.

Hva bli satsningsnivået i et normalår?  

– I 2023 håper vi å ha en liste med 10–12 titler. De første utgivelsene fra «Nye Font» kommer våren 2022, men kanskje har vi et par titler klare allerede til høsten.