Festivalprogrammet til Lillehammer litteraturfestival lanseres først 4. april, men publikum har allerede sikret seg billetter. Allerede er det solgt syv ganger så mange billetter som på samme tid i fjor.
– Det er vår i lufta og ingen tvil om at folk gleder seg til festival, sier festivalsjef Marit Borkenhagen, som begeistret konstaterer at billettomsetningen så langt er syv ganger så høy som på samme tid i fjor.
Dermed har festivalens nye strategi med å starte billettsalg parallelt med slipp av forfatternavn vist seg vellykket.
Strout, Munch og Hjorth mest populære
– Elizabeth Strout er et stort trekkplaster, mange har kjøpt billetter til Nærbilde med henne og til åpningsforestillingen, men det er også stor interesse for de nordiske forfatterne, forteller Borkgenhagen.
Hun trekker frem programpostene «Edvard Munch – en mester for vår tid» med biograf Ivo de Figueiredo og den svenske kunstneren Andreas Eriksson, og «Møt de nordiske dronningene for relasjonsromanen!» med Vigdis Hjorth og Audur Ava Olafsdottir som spesielt populære.
Forventer ytterligere pågang
– Vi ser ellers at en del planlegger å få med seg mange festivalarrangementer og har kjøpt festivalpass.
Nå oppfordrer hun andre interesserte publikummere med å ikke vente for lenge:
– At så mange setter av dagene og planlegger festivaloppholdet sitt i god tid lover godt. Og når hele programmet slippes rett over påske forventer vi at pågangen øker ytterligere, så kanskje ikke så dumt å være tidlig ute, avslutter Borkenhagen.