Aschehoug inn i nystartet forlag

Aschehoug går inn på eiersiden i det nye forlaget Pitch, startet av et trespann fra Schibsted, Vigmostad & Bjørke og Kagge Forlag.

Aschehoug Forlag går inn på eiersiden i det nye norske forlaget Pitch Forlag AS. Pitch er startet og drives av tidligere ansatte i Schibsted, Vigmostad & Bjørke og Kagge Forlag, og skal utgi bøker i alle sjangre.

– Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Jens Skaaland var allerede kommet svært langt med å etablere et nytt forlag da vi kom i kontakt med dem. Vi likte umiddelbart ideen om et nystartet forlag med solid bransjeerfaring, sier forlegger og konsernsjef i Aschehoug Mads Nygaard. – For oss i Aschehoug har det vært inspirerende å få ta del i deres planer og bli kjent med tre så engasjerte og velforberedte forlagsgründere.

 

– Tanken har vært der lenge

Ideen og forberedelsene til å starte et nytt forlag har pågått en stund, men det er først nå ting er blitt offisielt.

– Vi kjenner hverandre godt både som kolleger i Schibsted Forlag og privat. Tanken om å starte eget forlag har vært der lenge, men det var først nå på nyåret vi så muligheten til virkelig å gjøre noe med drømmen vår, sier Wenche Haugsand som blir forlagssjef i det nye forlaget.

Med seg på laget har hun Stian Hjelvin Andersen (redaksjonssjef), som tidligere har jobbet med både sakprosa og barne- og ungdomsbøker i Schibsted og Vigmostad & Bjørke. Jens Skaaland (salg- og markedssjef) jobbet sist i Kagge Forlag, og tidligere sammen med Haugsand og Hjelvin Andersen i Schibsted Forlag.

 

– Forstår vårt tempo

– Siden vi bestemte oss for å starte opp, har ting gått veldig fort. Aschehoug er en fantastisk samarbeidspartner som forstår vårt tempo. Vi er kjent for å være raske, og går i gang med noen virkelig gode titler som vi gleder oss til å fortelle markedet om. Det blir utgivelser allerede til høsten. Og samtidig leter vi etter kontorlokaler, forteller Haugsand.

Logo Pitch Forlag

Pitch Forlag AS skal eies av de tre grunnleggerne og Aschehoug sammen.

– Vi har stor tro på at Pitch Forlag vil drive fram gode bøker med bred appell, sier Mads Nygaard. – Pitch forlag ønsker å dyrke fram norske forfattere og bøker som treffer mange lesere. For oss i Aschehoug er samarbeidet om Pitch et spennende tiltak for å gi oss en enda bedre posisjon i allmennmarkedet, særlig innenfor områdene generell litteratur, sakprosa og serielitteratur.

 

Bildet: Aschehoug inn i nytt forlag. F.v: Stian Hjelvin Andersen, Mads Nygaard, Wenche Haugsand og Jens Skaaland.