BRANSJESTATISTIKKEN: Se nøye på tallet over. Det er Gyldendals forlagsomsetning i bokgruppe 8.0 i fjor, og er langt mer enn forlagets samlede omsetning av skjønnlitteratur- og sakprosa i gruppe 3 og 4.
Det hersker liten tvil om hvilket forlag som sitter i førersetet i bokgruppe 8.0 «Digitale læremidler og øvrige digitale produkter». Med sine 211,8 mill. kroner har Gyldendal større nettoomsetning enn de andre aktørene til sammen. Neste to av tre kroner i kategorien, som summer seg opp til 335 mill. kr, triller inn i Gyldendals kasse.
Det er en formidabel omsetning. Legger man sammen alle de åtte bokgruppene innenfor skjønnlitteratur og sakprosa – både norsk og oversatt, for voksne og barn – lander Gyldendal på en nettoomsetning langt lavere enn dette: på 168,8 mill. Det forteller ganske mye. Man må også slenge på Gyldendals gruppe 5-omsetning (pocket og billigbøker) for å matche gruppe 8-omsetningen. Da lander Gyldedal på totalt 221,4 mill – snaue 10 mill. mer enn omsetningen i bokgruppe 8.0.
Markedsandeler 2019 (2018 i parentes)
Bokgruppe 8.0 Digitale læremidler og øvrige digitale produkter
- Gyldendal 63,2 (63,5)
- Cappelen Damm 18,1 (17,7)
- Aschehoug 7,1 (6,5)
- Universitetsforlaget 6,2 (4,8)
- Kunnskapsforlaget 3,2 (5,9)
- TV2 Skole 1,9 (-)
(Kilde: Bransjestatistikken 2019, omfatter medlemsforlag i Forleggerforeningen)
I DIGITAL MEDVIND: Gyldendal og konsernsjef John Tørres Thuv (foto: Bo Mathisen)