– Hver enkelt bok hos oss skal ha bestselgerpotensial, sier Tiger Garté. Det nystartede Tigerforlaget skal fighte om de mest salgbare bøkene – også med moderforlaget Aschehoug.
– Vår policy er å utgi få bøker, rundt ti i året, hvor vi legger ned masse tid på hver av utgivelsene – både redaksjonelt og i innsalgene. Hver eneste av disse bøkene skal ha potensial til å bli en bestselger. Vi kommer til å synes allerede til høsten, lover en offensiv Tiger Garté.
I går ble det kjent at han starter Tigerforlaget, med Aschehoug i ryggen. Med seg inn i nysatsingen har han Marius Hjeldnes og Roger Pihl. Selv om titlene er få, kommer Tigerforlaget til å ha en bred utgivelse:
– Du kommer til å finne både norsk sakprosa, norsk og oversatt skjønnlitteratur på listene våre, sier Tiger Garté og legger til at de allerede har konkrete titler på utgivelsesplanen.
– Noen du vil røpe?
– Nei, men det vil være et par bøker som med stor sannsynlighet vil kunne gjøre seg gjeldende allerede i det kommende julesalget.
– Kan vi anta at det kan dreier seg om norsk sakprosa med noen kjente profiler?
– Vel. Det skal du kanskje ikke se helt bort fra, svarer en lattermild Tiger Garté.
– Vi skal aldri bli store
Verken Garté, Hjeldnes eller Pihl har eierandeler i Tigerforlaget – det eies finansielt fullt og helt av Aschehoug. Men de tre eier merkevaren Tigerforlaget, det vil si forlagsnavnet og logoen.
Tiger Garté debuterte selv som krimforfatter på nettopp Aschehoug i 2007. Ved siden av forlagsjobbing og eget forfatterskap har Garté også laget flere kortfilmer – blant annet dokumentaren Gamle Gjøkur, filmet i Trondheim Fengsel våren 2009. De siste årene har han vært redaktør i Juritzen Forlag:
– Jeg har vært snart fem år i Juritzen og har lært ekstremt mye av det. Det har vært en morsom vei og jeg har fått lov til å ha en veldig fri rolle der, sier Garté og legger til: – Det er spennende å jobbe i et lite forlag som har blitt et atskillig større forlag. Men nå følte jeg at det var på tide med et skifte og nye utfordringer.
I motsetning til sin tidligere arbeidsgiver Arve Juritzen, lover Tiger Garté å stritte i mot hvis trangen til å bli et større forlag skulle melde seg:
– Vi skal aldri bli store. Vår ambisjon er å gjøre det godt med få utgivelser – og slik skal det alltid forbli.
Halvannet år gammel idé
– Hvem tok initiativet til denne satsingen?
– Det gjorde jeg, sier Garté.
– Når ble ideen født?
– For halvannet års tid siden. Deretter har den ligget og modnet.
Han tok med seg to herrer han har jobbet bra med tidligere. Det er slett ikke det første påfunnet til duoen Tiger Garté & reklamemann/forfatter Roger Pihl: Tidligere har de hatt både sitt «bokryggpoesi»-prosjekt, som det også ble bok av, og de og de startet i fjor opp Forfatterfight-konseptet, hvor forfattere in spe kunne stille seg opp ved mikrofonen for å pitche inn sine bokmanus.
– Roger og jeg har hatt mye moro sammen, og Marius (Hjeldnes) er en særdeles dyktig redaktør, sier Garté.
Blir konkurrenter
Aschehoug-sjef Mads Nygaard beskriver Tigerforlaget som «en spennende utvidelse». Og for de tre var Aschehoug det klare førstevalget:
– Vi var aldri i tvil om hvor vi skulle gå med dette, og prosessen har vist at Aschehoug var riktig partner. Det har vært gode samtaler hele veien og vi er blitt møtt med både varme og entusiasme, sier Garté. Tigerforlaget kommer til å ha adresse i Aschehougs lokaler på Sehesteds plass.
– Dere beveger dere inn på utgivelsesområder som man bedriver også ellers i forlagshuset?
– Ja, Aschehoug og Tigerforlaget blir også konkurrenter.
– Er kollegaene dine like happy med forlagsnavnet som det du er?
(Latter)
– Forlagsnavnet var min idé, som man sikkert kan ane. Men: Jo, det er de. Og vi har testet det på flere hold og fått veldig bra respons hele veien.