– Han hadde vært stolt

I mange år var Gordon Hølmebakk en profil i Frankfurt. Neste høst skal datteren Beate sette sitt preg på verdens største bokmesse.

I dag ble vinneren i arkitekt-konkurransen «Norges paviljong på Bokmessen i Frankfurt 2019» kåret. Juryen falt for LCLAs og Manthey Kulas drømmende landskap av figurative og funksjonelle møbelelementer. Og en av de sentrale på vinnerlaget var arkitekt og professor ved institutt for form, teori og historie ved Arkitektur- og designhøgskolen, Beate Hølmebakk.

Markant forlagsmann

For den voksnere delen av bokbransjen har Hølmebakk-navnet en helt spesiell klang. Og ganske riktig: Gyldendals markante sjefredaktør Gordon Hølmebakk var Beates far. Gordon Hølmebakk var redaktør for kjente forfattere som Agnar Mykle og Jens Bjørneboe. Men mest kjent var han gjennom fire tiår som en av landets største kapasiteter på verdenslitteraturen: Han overtok ansvaret for Den gule serie etter Sigurd Hoel, han var en litterær feinschmecker og hadde et fabelaktig internasjonalt nettverk.

– Han snakket mye om alle sine Frankfurt-turer og jeg har vokst opp i et hjem fullt av bøker, forteller Beate Hølmebakk. Da er det kanskje ikke så underlig at litteratur også har vært tema i flere av hennes tidligere arbeider.

Noe eget og originalt

Nå reiser hun selv til Frankfurtmessen denne høsten, for å studere Georgias gjesteland-paviljong og få et innblikk i hvilke omgivelser Norge skal boltre seg i neste år. Det blir travle måneder for de to arkitektkontorene bak vinnerbidraget, LCLA Medellín/Oslo (med trespannet Luis Callejas, Charlotte Hansson og Christiana Pitsillidou) og Mathey Kula (med Hølmebakk, Per Tamsen og Lars Holen). I tiden som fremover skal de rundt tretti forskjellige «stasjonene» på paviljong-området fylles med temaer og boktitler.

GLADE VINNERE: Charlotte Hansson (t.v.) fra LCLA og Beate Hølmebakk fra Manthey Kula.

– Har dere sett på tidligere års gjesteland-paviljonger, eller bør man unngå å la seg inspirere av disse?

– Det er et godt spørsmål. Noen eksempler på tidligere års satsinger lå som en del av invitasjonen, så vi har jo sett på noe av det. Men vi har vært opptatt av å lage noe eget og originalt, sier Beate Hølmebakk.

«Norge forteller»

I sin Gyldendal-tid var Gordon Hølmebakk redaktør for blant annet verkene Canada forteller og Amerika forteller.

– Det aner oss at du kan være arkitekten bak navnet på bidraget deres, «Norge forteller»?

– Jo, du har nok rett i det, sier Beate Hølmebakk med et smil.

Gordon Hølmebakk arbeidet i Gyldendal frem til slutten av 1990-tallet. Han døde i januar i år, nær nitti år gammel.

– Hva tror du din far ville sagt i dag?

– Jeg tror han ville vært veldig glad. Og stolt. Jeg er litt lei meg for at han ikke fikk oppleve dette.