Her er de heteste bøkene og avtalene fra bokmessen i London.
Feministiske og dystopiske utgivelser var blant snakkisene under årets bokmesse i London, skal vi tro redaktører vi møtte på Olympia, og summingen bransjebladene The Bookseller og Publishers Weekly fanget opp.
Citizen Kane-inspirert
Joanne Ramos’ feminist-dystopi The Farm, som Bloomsbury pre-emptet for en sekssifret pund-sum, var en av de store messe-bøkene. Den er solgt til store forlag i en rekke land – deriblant Random House i Nord-Amerika, Companhia i Brasil og Mondadori i Italia. Vigmostad & Bjørke har sikret seg de norske rettighetene.
En annen feministisk roman, Clare Beams The Illness Lesson, ble solgt for et sekssifret dollarbeløp til Doubleday for de nordamerikanske rettighetene. Romanen utspiller seg på en pikeskole i Massachusetts i 1871.
Rob Haas’ dystopiske roman The Warehouse – beskrevet som «dels Citizen Kane, dels 1984», satt i en nær fremtid – fikk bud fra 11 land og hadde auksjoner gående i åtte av dem, kunne HSG Agency melde.
James holder koken
En annen «snakkis» var James Delanys 55, solgt til 12 land – blant dem Storbritannia (Simon& Schuster), Tyskland (Heym), Frankrike (HarperCollins), Italia (Rizzoli), Sverige (Norstedts) og Norge (Gyldendal).
Benedict Cumberbatch var på rettighetsjakt under Londonmessen: Hans produksjonsselskap Sunny March sikret seg TV-rettighetene til Ambrose Parrys nye roman The Way of All Flesh, lagt til Edinburgh på 1840-tallet.
Pan MacMillan har bladd opp et millionbeløp for en tre bøkers-avtale med Peter James og hans Roy Grace-krimserie. Peter James har så langt blitt utgitt av Schibsted/Vigmostad & Bjørke i Norge.
Nykommer-pitch
Det er fremdeles liv i Spice Girls: Hardie Grant skal ha gitt en betydelig sum for Mel B’s memoarer Brutally Honest. Et større beløp har også William Cowd måtte bla opp for den nye versjonen av David Attenboroughs Life On Earth.
Hva så med lovende nye stjerner? En rekke håpefulle fikk prøve seg med å pitche inn sine manus og bokideer til et panel av litterære agenter i en «Dragons Den-aktig» seanse. Vinneren ble Michele Sagans A Coffin Full of Lies – en fortelling om hvor langt vi er villige til å gå for kjærligheten.
(Hovedbilde: Benedict Cumberbatch – foto: Sunny March)