Font forlag introduserer enda en plattform for e-bøker i Norge.
Som første første norske forlag inntar Font enda en salgskanal. Nå kan du kjøpe forlagets e-bøker også på app’en Google Play.
Font forlag har helt fra e-bøker ble introdusert i Norge gjort alle sine titler tilgjengelige i vanlig bokformat såvel som i elektroniske, nedlastbare formater. Nå tilbyr altså forlaget sine e-bøker også gjennom Google Play.
– Så vidt vi kjenner til, er vi det første norske forlaget som gjør e-bøker tilgjengelige i denne salgskanalen, sier markedssjef Lene Løver i Font. – Avtalen med Google ble signert for kort tid siden, og Font er svært tilfreds med at forlaget dermed kan supplere sin distribusjon av e-bøker med denne viktige salgskanalen.
E-boksalg godt over landsgjennomsnittet
Fra før av har Font gjort sine e-bøker tilgjengelige gjennom alle norske nettbokhandlere og iBooks. Hvorfor enda en kanal?
– Det er fordi vi vil selge e-bøker gjennom flest mulig kanaler. Det må være opp til kunden å velge, sier Løver til BOK365.
Font har en relativ stor andel salg av e-bøker i forhold til papir. Fonts e-boksalg oppe i ca 3 prosent av forlagets totalsalg, mens landsgjennomsnittet ligger et sted mellom 1 og 2 prosent.
– Hvorfor selger Font forholdsvis flere e-bøker enn andre?
– Kanskje fordi det er de samme personene som jobber med e-bøker som med papirbøker? Vi har i alle fall jobbet bredt med e-bøker fra vi begynte med det i 2011, sier Lene Løver.
Flest gjennom norske bokhandeler
– Hvordan fordeler salget seg på de ulike kanalene til nå?
– Vi selger flest gjennom de norske bokhandlene. Ark, Norli, ebok.no og de andre selger samlet mer enn iBooks, men setter du iBooks opp mot hver enkelt av de norske er iBooks størst.
Fonts bøker ligger allerede ute på Google Play. Har du Google Plays lese-app kan du synkronisere kjøpene på alle plattformer. Prisene er de samme som i andre salgskanaler.
– Nye bøker er det jo faste priser på, men som med papirbøker har vi også ulike e-bokkampanjer. Du vil jo finne ulike tilbud også der, sier Lene Løver.