Bursdagsbarnet Ebok.no er fornøyd med sitt eget kakestykke, men synes kaken burde vært større: –Vi hadde håpet at e-bokmarkedet skulle vokse litt raskere.
– I løpet av det første året har vi oppnådd en markedsandel på oppunder 30 prosent av norske e-bøker. Det er vi fornøyd med, sier Elizabeth Sellevold, adm. dir. i Ebok.no.
Når Ebok.no nå kan feire sitt første år, er det en glad og blid ettåring vi gratulerer: – Ja, vi er svært fornøyde med det første året. Vi har fått etablert Ebok.no som en av de store e-bokhandlerne og vi har vokst som planlagt, sier Sellevold. I tillegg til å ha jafset til seg en snau tredjedel av e-bokmarkedet, har man også tatt en vesentlig andel av lydbokmarkedet.
Digital-jubilant: Ettårsfeiring på MESH i Oslo.
Krim selger
Ebok.no tilbyr 7800 norske e-bøker og rundt 3000 norske lydbøker. Det er stort sett det som er tilgjengelig. I tillegg kan de by på en halv million engelske e-bøker.
–Det som går aller best hos oss er de bøkene som også selger godt generelt. Krim er naturligvis en sjanger som gjør det bra. På topplisten vår nå i høst ligger hovedvekten på høstens bøker. Det synes jeg er gledelig, sier Elizabeth Sellevold.
Digitale vinnere
Helt «blåkopi» av markedet ellers er Ebok.no ikke:
–Spesielt for oss er at vi selger godt av bøker hvor målgruppen er relativt digital, som for eksempel forfatteren og bloggeren Linnéa Myhres Kjære. Den har rast ut. Det samme gjelder Anita Krohn Traaseths Godt nok for de svina, som har vært delt mye i sosiale medier, sier Elizabeth Sellevold, og understreker at de er opptatt av mer enn bestselgerne:
–Vi jobber for å ivareta breddeformidling av norsk litteratur. Derfor ble vi svært glade da lederen i Forfatterforeningen, Sigmund Løvåsen, ga oss ros for innsatsen. Men vi kan naturligvis bli enda bedre.
Ebok-bestselger: Linnéa Myhre. (Foto: Guro Beitohaugen / Tiden)
Bremser over tohundrelappen
–Vi hadde nok håpet at selve e-bokmarkedet skulle vokse litt raskere. Men for oss som har fulgt med en stund, har det ikke vært den store overraskelsen, sier Elizabeth Sellevold. Hun påpeker særlig tre suksessfaktorer: Pris, moms og umiddelbar tilgjengelighet.
–Ny-prisen for en e-roman kan variere fra rundt 150 til over 300 kr. Hva er «riktig pris» på en ny roman?
–Når prisen for en e-bok overstiger tohundrelappen, begynner salget å dabbe av. Her er det to forhold som spiller inn. Det ene er folks generelle oppfatning av prisnivået på e-bøker. Bøker som Jonas Gahr Støres I bevegelse, som har en veiledende pris på 349 kr, befester den oppfatningen mange har av at norske e-bøker er for dyre. Et lavere prisnivå vil kunne trekke til seg nye bokkjøpere og øke frekvensen av kjøp.
E-bok vs trebok
–Det andre forholdet er e-bokens attraktivitet i forhold til papirboken. Et eksempel her er Marte Michelets Den største forbrytelsen, som har en veiledende pris på 339 kr på e-boken, mens p-boken koster 399 kr. Prisfordelen på 15 prosent er så pass liten at det virker hemmende for å drive e-boksalget, sier Sellevold, og legger til:
–Når det er sagt, har vi en jobb å gjøre i forhold til å formidle at svært mange e-bøker er billige.
–Enorm lekkasje
–Hvis du skal tippe: Hvor stor tror dere lekkasjen er til Amazon og andre utenlandske aktører?
–Lekkasjen er enorm og den representerer en stor utfordring for bransjen. Det beste anslaget vi har på dette er fra Leserundersøkelsen 2014. Der oppgir e-bokleserne at 26 prosent av e-bokkjøpene er norske e-bøker. Altså at Amazon og utenlandske aktører stikker av med 74 prosent av bokkjøpene. Mange foretrekker å lese bøker på engelsk, særlig engelskspråklig litteratur, men det er viktig at vi formidler at det finnes et godt tilbud av norsk litteratur på e-bok, som kan leses på Kindle.
Her understreker Sellevold at nettopp tilgjengelighet er en viktig faktor:
–Hvis jeg kan komme med en oppfordring til forlagene: Det er viktig å digitalisere alle nye bøker og passe på at de er tilgjengelig for salg samme dag som papirboken foreligger.
Ønsker likestilt moms
–Hvor mye har momsen å si? Hva ville digital nullmoms, eventuelt lavmoms, medføre for e-bokomsetningen?
–En likestilling av momsen, uavhengig om det blir lavmoms eller nullmoms, vil styrke e-bokens attraktivitet overfor papirboken og engelske e-bøker. Det vil virke svært positivt på utviklingen av e-bokmarkedet. Per tredje kvartal i år har e-bokmarkedet økt med 27 prosent fra fjoråret. Med en plattformnøytral moms kunne vi doble veksten – minst! I følge rapporten Konsekvensanalyse av ulike merverdiavgiftscenarier for bøker fra Oslo Economics som har regnet på dette, vil veksten for salg av e-bøker mangedobles ved en likestilling av momsen.
I Schibsteds favn
Som bokinteressert nettavisleser skal du ha hatt caps’en ganske langt ned i øynene for å unngå å legge merke til den omfattende markedsføringen Ebok.no har bedrevet.
–Hvor viktig er tilhørigheten i et stort mediekonsern med henblikk på teknologi, betalingsløsninger og markedsføring? Verdien av den massive markedsføringen deres synes voksen i forhold til omsetningen så langt?
–Det er mange store, etablerte aktører i bokmarkedet, så det er en klar fordel å ha et sterkt og offensivt mediekonsern i ryggen. Her skal vi få til enda flere synergier framover.
Skal ta et kraftig jafs
–Hvis du skal forsøke deg som spåkvinne: Hva er e-bokandelen i Norge ved utgangen av 2015 og hva er den i 2020?
–Jeg kan gjette på at ved utgangen av 2015 er andelen på rundt 3-4 prosent. 2020 er langt inn i framtiden, og den er det vi som skaper. Ebok.no skal jobbe for at e-bokmarkedet tar et kraftig jafs.
Elizabeth Sellevold mener utgangspunktet for nettopp det er godt:
–Jeg opplever at det er mange som heier på oss.
Hovedbilde (fra v.): Redaktør Erlend Rogne, adm. dir. Elizabeth Sellevold og markedsdirektør Sara Kjelstrup.