Justert for den inflasjonen har alle de store bokmarkedene, minus Kina, pekt nedover i perioden 2008-2017, ifølge rapport som lanseres i dag.
«Forlagene møter en rekke utfordringer som har bygget seg opp gjennom en flere år», fastslår rapporten Business of Books 2018: New Tunes for an Old Trade, som slippes i dag. Det er Rüdiger Wischenbart og hans selskap Content and Consulting (RWCC) som står bak rapporten, som blir utgitt i serien av Frankfurt-bokmessens såkalte White Papers. Du kan laste ned hele rapporten gratis ved å registrere deg her.
Kina opp – øvrige ned
I perioden 2008 – 2017 har man (justert for inflasjon) ifølge rapporten opplevd en nedgang i bokomsetningen i de fleste store markedene: USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Japan. Unntaket har vært et kraftig klatrende kinesisk bokmarked.
Sentralt står selvsagt kampen om folks tid og vårt nye liv med smarttelefonen som fast ledsager.
Amazons sololøp
Rapporten tar også for seg ferske trender, innovasjon og nyskaping, og ikke minst Amazons sterke rolle i flere av de sentrale markedene. Et blikk på Amazons sjangerfordeling i noen land avdekker flere interessante ulikheter, men også en totaldominans for det rapporten kategoriserer som «romance fiction». Selvpublisering og Amazons egne forlagskreasjoner står sentralt, og skaper til dels et landskap som lever på siden av boksalget ellers.
I januar i år hadde eksempelvis Amazons tyske Topp 10-liste for «literature and fiction» ikke en eneste forfatter til felles med den tradisjonelle tyske bestselgerlisten innenfor samme sjanger.