Tilbake til bokbransjen

MED GULLGLISET: Torgeir Husby i Forlaget Press.

– Det handler om lidenskapen for boka og kvaliteten på folka som jobber med bøker, sier Torgeir Husby om sin retur til bokbransjen. Neste uke er han på plass som ny salgs- og markedssjef i Forlaget Press.

Torgeir Husby forlater markedsjefjobben i Nasjonalmuseet og er straks tilbake i vante omgivelser.

 

– Jeg har savnet bokbransjen. Det handler om lidenskapen for boka og kvaliteten på folka som jobber med bøker. Og jeg savner også markedsjobbingen. Tilnærmingen til kunder og brukere blir litt annerledes når man ikke jobber et sted som er eid av staten. Det blir et større kommersielt trykk, sier Torgeir Husby.

Torgeir Husby har rundt 20 år i bokbransjen, fra han vandret inn dørene hos Bruns i Trondheim i 1994. Deretter har det blant annet blitt jobbing i bokhandel, hos ARK sentralt, Samlaget, NRK Aktivum og Gyldendal. Han tror at det er en styrke:

– Jeg tror det er en fordel å ha fått betrakte bokbransjen fra alle krakker: bokhandel, bokhandelkjede og forlag. Og det har skaffet meg et godt nettverk der ute.

 

250 000 Shades of Grey

Torgeir Husby er glad for at det ble en åpning nettopp hos Forlaget Press:

– Jeg har et veldig godt inntrykk av folkene som jobber der og måten det jobbes på. Og så liker jeg bøkene deres. Det er viktig å kunne stå inne for produktet. Jeg kunne ikke jobbet for alle forlag.

– Det er vel ikke alle utgivelser det er like lett å brenne for?

– Nei, du er ikke nødvendigvis like glad i alt som leser. Da handler det om å ha en god målgruppeforståelse og gjøre en god jobb ut fra det. Jeg har tross alt vært med på å selge over 250 000 Fifty Shades of Grey-bøker, sier Husby lattermildt.

 

Færre åpne dører

Gjennom sine 20 år i bokbransjen har han registrert store endringer:

– Makten har flyttet seg nærmere kunde – fra produsenten, altså forlagene, og til retail-leddet, bokhandlerkjedene. Bokhandel-modellen har blitt annerledes: fra bokhandelen i bygata til kjøpesenter-bokhandler med enda større fokus på bestselgere og impulskjøp. Tidligere kunne bokhandlere i større grad kjøre frem spesielle utgivelser og prege egen bokhandel, og forlagene kunne jobbe med større kraft inn mot enkeltbokhandlere. Nå er det færre åpne dører og du må i stor grad forholde deg til kjedene sentralt. Men det er viktig å huske at dette ikke er noe spesielt for bokbransjen – vi følger bare den utviklingen vi ser i handelen ellers.

 

Et større publikum

– Har du noen tiltredelseserklæring?

– Nei. Først skal jeg se og lære av det Press har gjort før. Press har en god «standing» hos bokhandlerkjedene, det er mitt klare inntrykk. Min jobb blir å finne forbedringsmulighetene og sørge for at bøkene kan nå et enda større publikum enn nå.