«The French Connection»

- er ikke bare tittelen på et par hardkokte gangsterfilmer. Det er også en forklaring på hvordan Nasjonalgalleriet plutselig hadde en samling nyere fransk kunst i sitt eie. Nå kommer boken "Franske forbindelser".

Nyere fransk kunst av Delacroix, Manet, Degas, Cézanne og Matisse var sjelden vare i Norge for hundre år siden. Men under første verdenskrig strømmet plutselig bilder av berømte franske malere inn på det skandinaviske markedet. Hva skjedde?

 

Det vet kunsthistoriker Nils Messel. Han har skrevet boken Franske forbindelser, som kommer ut denne uken.

 CV_Nils Messel (1)

Bakgrunnen er denne: Nasjonalgalleriet hadde før første verdenskrig, med sine begrensede ressurser, ikke mulighet til selv å skaffe bilder av dette formatet. Museet måtte appellere til privatfolks giverglede.

Og det hjalp. Det var nemlig penger å hente hos kunstinteresserte nordmenn. Enkelte hadde lagt seg opp lit penger under den såkalte «jobbetiden», og det skulle vise seg å få stor betydning for Nasjonalgalleriets profil.

 

Fra beskjedent utkantmuseum til internasjonal klasse

Omslag jpg Franske forbindelser_forside (2)
Coverbildet: Paul Cézanne: «Oppstilling med frukt og mugge» (ca 1890)

Forlaget Messel skriver om boken:

«På forbausende kort tid gikk Nasjonalgalleriet fra å være et beskjedent museum i Europas utkant til et museum av internasjonal klasse. Ikke minst takket være Nasjonalgalleriets Venner, stiftet i 1917, mottok museet nå en lang rekke franske mesterverk som fremdeles utgjør den stolte kjernen i Nasjonalmuseets utenlandske samling.

Nils Messels bok Franske forbindelser. Kunst, kapital og konjunkturer i Norge rundt 1. verdenskrig er fortellingen om sensasjonelle utstillinger av fransk kunst og om de mange privatsamlingene som ble etablert i Norge mens det øvrige Europa sto i brann. Bildenes vandring  gjenspeiler Europas dramatiske økonomiske situasjon under og rett etter 1. verdenskrig. I Norge førte  «jobbetiden» til omfattende investering i kunst. Men etter få år sto konkursene i kø. Bildene forsvant ut av landet igjen og befinner seg nå i viktige museer i Europa, USA og Asia.

I dag er det bare Nasjonalgalleriets Venners gaver til museet  som fortsatt er i Norge.»

 

—-

 

Nils Messel (f. 1948) er magister i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Han har arbeidet ved Munchmuseet, Riksgalleriet og Blomqvist Kunsthandel, vært leder av Selskapet Kunst på Arbeidsplassen og av Vigeland-museet. Dessuten førstekonservator ved Nasjonalgalleriet 1992–1996 og 2001–2003, seniorkurator ved Nasjonalmuseet 2004–2010 og seniorforsker Nasjonalmuseet 2011–2015.