«GJENNOMGRIPENDE DIGITALISERING»: Den svenske bokomsetningen var ned 0,4 prosent i første halvår, trass i at abonnementstjenestene øker med 25 prosent.
Bekymringsrynkene blir dypere hos svenske bokhandlere: I første halvår var bokomsetningen i fysisk bokhandel ned 5,1 prosent. Det en gang så lukrative boksalget gjennom dagligvarehandelen fortsetter stupet: Ned over 9 prosent i første halvår, viser tallene som den svenske forleggerforeningen og den svenske bokhandlerforeningen kan presentere.
Den nye oljen
Det er strømmetjenestene som er den nye oljen i svensk bokbransje. Omsetningen gjennom digitale abonnementstjenester – som Storytel, Nextory og BookBeat – økte med 25,3 prosent i kroner i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. I eksemplarer var økningen her enda litt høyere: 25,7 prosent.
Dette bidrar også til halmstrået av glede som svensk bokbransje klamrer seg til: Det totale bokkonsumet – altså antall eksemplarer som er kjøpt, lastet ned og lyttet til – øker, med 5,1 prosent. Men tar vi vekk de digitale abonnementstjenestene, ser vi et fall i antall solgte eksemplarer på hele 7,6 prosent.
– Gjennomgripende digitalisering
– Det er tydelig at bransjen gjennomgår en gjennomgripende digitalisering. Det positive i den siste statistikken er at et større antall bøker konsumeres når digitale abonnementstjenester vokser. Det er urovekkende at de totale inntektene likevel går ned, sier Erik Wikberg (bildet), forsker ved Handelshögskolan i Stockholm, som står bak rapporten.
Hele rapporten kan du lese og laste ned her.
(Foto: Nicklas Gustafsson)