–Strøksnes treffer presist

–Bokbransjen står i fare for å gå fra være en viktig kulturnæring til å bli en del av underholdningsindustrien, mener Trond Andreassen.

–Jeg vil tro det er opplagt for de fleste som følger litt med i norsk bokbransje at Strøksnes treffer temmelig presis med sin beskrivelse, sier Trond Andreassen, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF).

Ordskiftet har gått friskt etter at forfatter Morten Strøksnes rettet en bredside mot de norske bokhandlerkjedene, både i sin faste avisspalte og i et påfølgende intervju her på BOK365. Flere har kastet seg inn i debatten – blant dem forfatter Guro Sibeko, journalist og forfatter Mala Wang-Naveen, den anonyme En Bokhandler (@Bokhandleren) og Norli Libris-sjef John Thomasgaard.

 

«Rimifisering»

–Kjedene er jo den store stygge ulven i dette bildet. Det ligger i kjedenes konsept at de skal strømlinjeformes, og med det sier det seg selv at de blir likere og likere.  Personlig har jeg i alle år brukt mye tid på å gå i bokhandel, men det er ikke så veldig spennende å oppsøke kjedebutikkene. «Kjøp 3 bøker for prisen av 2» er jo et konsumrettet salgsframstøt man gjerne forbinder med annen varehandel enn bøker, sier Andreassen. –Jeg skrev en gang, det må være rundt 15 år siden, en artikkel der jeg advarte mot «rimifisering» av norsk bokhandel. Det er verre i dag enn den gang.

 

Tøffere for de små

Trond Andreassen er bekymret over bredden og de mindre forlagenes tilgang til bokhandlerkjedene:

–Da vi arbeidet for bokloven, argumenterte NFF sterkt for en avanseregulering i norsk bokhandel. Vi ønsket, og ønsker, at de små forlagenes bøker må bli synlige i bokhandelen, sier han, og legger til:

–Stadig flere, særlig små forlag, opplever at det blir tøffere og tøffere å bli solgt inn lokalt, hvis man ikke blir kjøpt inn sentralt.

 

Mangfoldet trues

–Har du inntrykk av at synspunktene Strøksnes fremmer i stor grad deles av dine medlemmer?

–Ja. Medlemmene i NFF skriver jo stort sett det vi kan kalle smal litteratur, og de opplever enten at de store forlagene ikke er interessert i deres prosjekter, eller at de markedsføres for dårlig.  Vi hadde et meget godt besøkt seminar på vårt årsmøte med tittelen «Bestselgerfokus i bokhandlene» hvor det kom fram mange kritiske røster om bokhandelens prioriteringer, sier Andreassen. –Medlemmene er opptatt av at samfunnsansvaret som forvaltes av bokhandlere og forleggere gir rom for mangfold. De føler at dette er truet i dag.

 

For mange bøker?

–Norli Libris-sjef John Thomasgaard og andre kjedeledere uttaler at det utgis mange – kanskje for mange – bøker, at det er umulig å ta inn alt, og at de også må tenke på lønnsomhet?

–Thomasgaard har et poeng. Det blir gitt ut for mange bøker i Norge.  Forlagene er alltid ofre for ulike trender; nå kommer det for ut for mange bøker om mindfulness, flow, selvhjelp og gudene vet hva alle de nye trendene kalles.

 

Fra kultur til underholdning

–Er bestselgere nødvendige lokomotiv for å trekke kunder til butikkene og annen litteratur, eller bidrar bestselgerne til å fortrenge andre utgivelser?

–Dette er jo alltid en vanskelig balansegang. I dag er jeg redd for at det har gått for langt; bestselgerne skygger for andre utgivelser, sier Trond Andreassen. –Sterk markedsføring av bestselgere har vi hatt i mange år, men de siste ti-femten årene har krimlitteraturen inntatt en posisjon som bør få oss alle til å tenke på hvilke konsekvenser det får for boksalget som helhet.  Utviklingen er svært uheldig, bransjen står i fare å gå fra være en viktig kulturnæring til å bli en del av underholdningsindustrien.

 

 

Les også:

Morten Strøksnes: -Vinneren tar alt

Bokhandler: -Ikke send meg til helvete

Morten Strøksnes: -Et ledd som svikter

John Thomasgaard: -Butikksjefene har stor frihet