– Stor interesse for norsk barnelitteratur

Norske forleggere og agenter er samstemt i sin konklusjon: Årets Bologna-messe var fantastisk!

Med nominasjoner til store priser, internasjonal oppmerksomhet og italiensk vårsol konkluderer norske forleggere og agenter med at årets Bologna-messe var en suksess.

Ingvild Haugland på den norske fellesstanden i Bologna.

– Kort oppsummert så har det vært veldig hektisk og veldig, veldig morsomt, sier Ingvild Haugland i Cappelen Damm Agency, og Kristin Jobraaten i Ena føler det på samme vis:

– En fantastisk fin messe! Energi og optimisme i møtene, og stor interesse for norsk barnelitteratur.

Noe av grunnen til at messen ble opplevd som en suksess for de norske forlagene, kan selvsagt handle om den internasjonale oppmerksomheten som ble rettet mot norsk litteratur under messedagene:

– At boka Det var ikke en busk av Eli Hovdenak ble nominert til Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris 2019, og at Hakk o ve av Ragnar Aalbu fikk Kulturdepartementets bildebokpris 2018 var med på å gjøre dette til en ekstra fin messe. Milepæler for et forlag som startet opp i 2014, sier Jobraaten.

Internasjonal oppmerksomhet fikk også Cappelen Damm:

– Vi har hatt en virkelig flott messe! Å se dekningen som Marta Breen og Jenny Jordahls Kvinner i kamp på messen var både oppløftende og rørende. For et år siden startet suksessen for boken på akkurat bokmessen i Bologna. Et år senere er den solgt til 23 land og fikk en special mention under Bologna Ragazza awards.

En god spredning i etterspørsel

Alle norske Bologna-deltakerne BOK365 har snakket med, forteller om svært god trafikk på den norske fellesstanden.

– Den norske fellesstanden fungerte veldig fint, og var både i størrelse og design svært vellykket, sier Jobraaten.

«Kvinner i kamp» på flere språk.

Haugland forteller også om stor interesse for den norske fellesstanden, og at det var særlig én bok flere forhørte seg om:

– Mest påtagelig har interessen for Anna Fiske vært, og da spesielt interessen for boken Hvordan lager man en baby?, sier Haugland, og legger til at det også var interesse for andre forfattere:

– Interessen var også stor for Kaia Dahle Nyhus Verden sa ja. Det er alltid interesse for gode bøker for segmentet 9-12, og vi var veldig glade for å ha med oss noen knallsterke titler i Ingeborg Arvolas Buffy By er talentfull og Maiken Nylunds Rikka på ordentlig og forever. Dette er bøker vi både tror og håper vil finne lesere ut over Norges grenser. Michael Stilsons Bare spille ball, som vant Trollkrittet forrige uke og også nominert til U-prisen, var en bok som temamessig traff godt i flere områder, og at det var mange som ville lese, sier Ingvild.

Redaktør Ellen Seip, agent Kristin Jobraaten og agent Elisabeth Sheehy i Bologna.

Jobraaten forteller om god spredning i etterspørselen:

Hakk o ve av Ragnar Aalbu og Grønne greier av Ole Mathismoen og Jenny Jordahl var på vår toppliste, men det var også stor interesse for Johannes Jensen tar nattoget og Kaptein Sabeltann. Det var en god spredning i etterspørsel av både bildebøker, faktabøker og romaner. Kvalitet selger, og norsk barnelitteratur har en sterk posisjon.

Sakprosainteresse

Marta Breen med Cappelen Damms agenter Anette Garpestad og Marius Hjeldnes.

– Det var en stor interesse for sakprosa for barn. Vi har hatt en trend innen dette på voksensiden i noen år. Nå følger barnebøkene etter, og vi får mye spørsmål om non-fiction for barn generelt, spesielt med et miljøperspektiv, sier Haugland.

Cappelen Damm-kollega Rangfrid Trohaug forteller også at de store trendene virker å ligge innenfor sakprosafeltet:

– Generelt på messa er miljø en trend, og spesielt «hvordan kan du redde miljøet». Feminisme, seksualitet og kjønnsspørsmål går også igjen, sier hun og legger til:

– Barnebokfeltet der ute står i en spagat mellom det veldig kjønnskorrekte og det veldig kjønnsdelte med «gutte- og jentebøker».

Lysere bøker og internasjonal bekymring

– Bøker for mellomtrinnet er i vinden, og det er åpenbart at Nevermoor-suksessen har ført til økt interesse for klassiske, magiske fortellinger for mellomtrinnet. Kanskje er bransjen litt lei av de humoristiske slukeseriene som har dominert denne aldersgruppen de siste årene. Tegneserieromanene er også på fremmarsj, og vi ser frem til et spennende 2020!, sier Camilla Brønnich Eikeland fra Vigmostad & Bjørke.

Trohaug la også merke til samme trend:

– Det er den gode, gamle «middle grade novel» alle vil ha, og det kan se ut til at det lysere, lettere og mer chick-lit-aktige sprer seg nedover i alder til dette segmentet også.

Men Brønnich Eikeland merket seg også en viss nervøsitet på messen:

– Mange europeiske forleggere deler en bekymring for nedgangen i ungdomsbokmarkedet. Det var interessant å høre hvor mange som skyldte på Netflix, men kanskje er forklaringen heller fraværet av storselgere som Hunger Games. YA-titlene som vekket størst interesse, var stort sett backlisttitler som har fått fornyet aktualitet på grunn av kommende Netflix-serier eller filmer, sier hun, og legger til:

– Engelskspråklig litteratur dominerer naturligvis, men den norske standen var godt besøkt. I mylderet av bøker som likner nokså mye på hverandre, må man kanskje til utkantene for å finne perlene som skiller seg markant ut?

 

(Foto: Ingvild Haugland)