Solgte 2 millioner flere bøker

MED HETT KREDITTKORT: Håkan Rudels (Foto: Klara Leo)

– Det skal nesten ikke gå, sier toppsjef Håkan Rudels, etter at Bonnierförlagen økte digitalomsetningen med over 50 prosent i 2017.

Bonnierförlagen flagger allerede nå en knallsterk fasit for bokomsetningen i 2017. Det svenske forlagskonsernet økte totalt med 11 prosent. Tallene bak er interessante: digitalomsetningen økte med formidable 53 prosent. Samtidig klarte man også å trekke papirsalget i pluss: opp tre prosent fra 2016.

Pent byks

Bonnierförlagens toppsjef Håkan Rudels (bildet over) er selvsagt fornøyd, etter et 2017 som ble bedre enn han hadde våget å drømme om. 2016 var et rekordår for Bonnierförlagen, med flere av forlagsgruppens sterkeste forfatternavn på banen. Likevel ga fjoråret altså ytterligere et pent byks:

– Vi økte både den fysiske og den digitale omsetningen. Det skal nesten ikke gå, jeg synes det er «urstarkt», sier Rudels til SvB.se.

Selv om topplinjen er klar, er bunnlinjen inntil videre en hemmelighet – av børssensitive årsaker:

– Hvor resultatet lander er konfidensielt frem til at hele Bonnierkonsernet kommuniserer sine tall, sier Rudels.

81 av 120 listeplasseringer

De digitale inntektene står nå for 21-22 prosent av omsetningen i Bonnierförlagen. En kuriositet er det dog at forlagsgruppens kanskje minst digitale forlag, Bonnier Fakta, hadde sitt beste år siden starten i 2009.

– Vi lever på mange vis i et paradoks. Man må tilnærme seg hvert segment ut fra dets egne forutsetninger, det tror jeg er svært viktig, sier Håkan Rudels, som kan berette at ikke alt pekte til himmels i fjor: – Det finns selvsagt mange titler som ikke presterer som man hadde trodd, men slik er det jo å drive forlag.

Men det meste gikk altså Bonnierförlagens vei: totalt 16 millioner solgte eksemplarer (alle formater inkludert) av 14 200 forskjellige utgivelser. Særlig for e-bøkene var halen lang: 98,4 prosent av 7977 «lagerførte» digitalbøker ble kjøpt eller utlånt i løpet av fjoråret. Og på bestselgerlistene var dominansen farlig sterk: Bonnierförlagens ulike virksomheter sto for hele 81 av 120 listeplasseringer.

BONNIER-BESTSELGERE:  Lina Nertby Aurell (t.v.) og Mia Clase med Food Pharmacy (Foto: Vebjørn Rogne)

Strevsom sammenslåing

I fjor startet Bonnierförlagen tre nye forlag (digitalforlaget Bonnier Bookery, læremiddelforlaget Lära og romantikk-forlaget Lovereads), men gjorde også noen radikale grep med de gamle: Våren 2017 slo Bonniers saman to av sine skjønnlitterære forlag. Wahlström & Widstrand mistet sin status som selvstendig forlag og ble et imprint under Albert Bonniers förlag. Slikt skjer ikke helt smertefritt:

– Organisatorisk er det alltid veldig strevsomt når man slår sammen eller river fra hverandre virksomheter. Det blir mye støy og det flyter opp mange følelser. Men over tid er det udiskutabelt en riktig beslutning. Ikke minst på grunn av digitaliseringen er det for mye med tre forlag innenfor samme område, sier Håkan Rudels til SvB.

– En annen logikk

Selv om de tilsynelatende har fått med seg mye, har de ikke skjønt alt:

– Vi har fortsatt et stykke igjen når det kommer til det å forstå det nye bokmarkedet. Det er blitt en annen logikk i hvordan vi konsumerer fortellinger. Vår store utfordring er å ha respekt for disse forandringene, og være nysgjerrige på dem.

Rudels er optimist også for inneværende år: – I 2018 regner vi med å øke det digitale salget med ytterligere en million eksemplarer.

I så fall runder man fem millioner digitale bøker, ikke minst drevet av nysatsingen Bonnier Bookery.

 

Dette var Bonnierförlagens mestselgende 2017-utgivelser:

Mestselgende bok (alle formater):  Häxan av Camilla Läckberg (Bokförlaget Forum) 276.000 eksemplarer

Mestselgende fagbok (alle formater):  Monster av Joakim Lundell, Martin Svensson og Leif Eriksson (Bokförlaget Forum) 116.000

Mestselgende verk – barn & ungdom (alle formater):  Slottsmysteriet av Martin Widmark & Helena Willis (Bonnier Carlsen) 98.000

Mestselgende illustrerte sakprosabok (alle formater):  Food Pharmacy-kokboken av Mia Clase og Lina Nertby Aurell (Bonnier Fakta) 66.000

Mestselgende digitalutgivelse: Häxan av Camilla Läckberg (Bokförlaget Forum) 104.000

Mestselgende pocket:  Omgiven av idioter av Thomas Erikson (Månpocket) 234.000

 

(Hovedbilde av Håkan Rudels – foto: Klara Leo)