«Beforeigners»: Slektstreff i Bjørvika

En glitrende, røyka idé og fabelaktige hovedrolle-prestasjoner. Da er mye gjort. Barcode og Bjørvika blir aldri det samme etter «Beforeigners».

Den idylliske sommernatt-freden i Oslo blir brått brutt av strømbrudd og flere lysglimt innerst i fjorden. Opp av vannet kommer grupper av mennesker som viser seg å være «fremvandrere» fra tre tidsepoker: Steinalder, vikingtid og 1800-tallet. Det skal etter hvert vise seg å komme flere.

Det hele er en temmelig røyka affære, og innledningsvis undrer man seg på om de vil klare å lande dette påfunnet. Men det gjør regissør Jens Lien, sammen med Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin, som står for idé og manus til Beforeigners – eller Fremvandrerne. Bjørnstad og Skodvin var også paret bak Lillyhammer og Roeng.


Beforeigners (Fremvandrere):
Regi: Jens Lien. Manus og ide: Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad
Drama-serie
Premiere 21. august
HBO Nordic

Fremvandrer-ghetto

Hvis noen noensinne har kjøpt en bolig på topp, må det være seriens hovedperson, politietterforsker Lars Haaland (spilt av Nicolai Cleve Broch) og kona Marie (spilt av Agnes Kittelsen) som, før fremvandrerne dukker opp, strålende fornøyde kan skue utover Operataket og fjorden – selv om Haaland ikke legger skjul på at prisen var stiv i forhold til politilønnen.

Når det kjapt spoles frem i første episode, er området blitt en fremvandrer-ghetto. Forfall, stadig sviktende el-forsyning, og en frodig bukett av fargerike og dels suspekte naboer indikerer at dette ikke er det beste boligkjøpet Haaland kunne ha gjort. Kona har dessuten stukket av med en fremvandrer fra 1800-tallet – noe som skaper interessante diskusjoner rundt oppdragelsen av deres felles datter. Hun møter på utfordringer få skilsmissebarn vil kunne se for seg.

Stående applaus

Haaland/Cleve Boroch blir tidlig i serien teamet opp med Alfhildr Enginsdottir (spilt av Krista Kosonen) – politistyrkens aller første fremvandrer, stolt introdusert av en særdeles politisk korrekt politisjef. Kosonen gjør en aldeles fabelaktig rolletolkning. Hun har både attitude og trøkk når det kreves, men også nødvendig finstemthet i samspillet med Nicolai Cleve Broch. Også Cleve Broch gjør en utmerket prestasjon som tidvis plaget etterforsker,  og kjemien mellom han og Kosonen sitter som bare det. Stående applaus til hovedrolle-duoen!

FABELAKTIG: Krista Kosonen. (Foto: Lars Olav Dybvig / HBO Nordic)

Krim-intrigen de to har fått å bale med, innledes med et tatovert kvinnelik som flyter opp innerst i havnebassenget. Tidlig i løpet føles «krimsaken» litt som et påklistret påskudd for å fremføre et ellers eksotisk univers. Men et stykke ut i serien sitter også denne delen av handlingen godt.

Fornøyelige detaljer

Enkelte av de mer karikerte birollene fungerer som fornøyelig krydder underveis. En av de aller beste i så måte er steinaldermannen Navn – i Oddgeir Thunes splitter nakne skikkelse – bosatt i villa i Holmenkollen.

Det sies at djevelen ligger i detaljene. I Beforeigners ligger mye av kvalitetene nettopp der: gjennom ymse skikkelser som dukker opp gatelangs, bekledning, skilt, paroler på vegger og ymse eksempler på kulturell frontkollisjon.

KULTURKRÆSJ: Hest, kjerre og iPhone-plugger. (foto: Lars Olav Dybvid / HBO Nordic)

Detaljer er det ikke minst også språklig, hvor både norrønt og et fiktivt konstruert steinalderspråk er blant ingrediensene. Her skal serieskaperne ha lent seg på språklig ekspertise. Hvor godt dette holder faglig, skal jeg være den siste til å uttale meg om. Men det høres kult ut.

Det samme kan sies om intro-musikken – også hentet fra en annen tid, riktignok ikke lengre tilbake enn 1970-tallet. Bobby Blue Blands Ain’t No Love In The Heart Of The City er «groovy shit» og kler de urbane intro-sekvensene godt.

EKSOTISK: «Beforeigners» byr på et helt nytt bybilde. (foto: HBO Nordic)

Innvandring og integrering

Ikke minst – og kanskje aller viktigst – byr Beforeigners opp til en morsom dans med nåtids-utfordringer som innvandring, integrering og ymse former for identitetsspørsmål – snedig vekslet over i valutaen og mulighetene Skodvin & Bjørnstads fremvandrer-univers gir.

Når man tar sats og går løs på den første store norske seriesatsingen på HBO, er det flott å se at det er med et såpass særpreget og ambisiøst prosjekt. Og at man attpåtil lykkes så til de grader.

VEBJØRN ROGNE

 

(Anmeldelsen er basert på fem av seks episoder, men skal være forsøksvis spoilerfri mht hendelser etter de innledende sekvensene av åpningsepisoden.)

Hovedmotiv: Nicolai Cleve Broch og Krista Kosonen i Beforeigners (foto: Eirik Evjen)