Da Robert Dugoni skapte sin første krimhelt handlet det om hans egen lykke. Da han skapte sin andre, handlet det om barnas fremtid.
For mange norske lesere vil han være et nytt bekjentskap, men amerikanske lesere vil dra kjensel på navnet hans: Robert Dugoni har ligget på Amazons Topp 10 krim-liste i tre strake år nå. Og han får et stadig større publikum også utenfor USAs grenser. Bøkene hans er solgt i over 4 millioner eksemplarer i 30 land.
– Hva er det ved bøkene dine som appellerer så sterkt, tror du?
– Jeg er en bedre forfatter nå enn jeg var da jeg begynte å skrive profesjonelt, Jeg føler bøkene mine mer nå, jeg skriver mer fra hjertet enn fra hjernen. Selvfølgelig elsker lesere et intrikat plott det er vanskelig å avsløre, men de må også føle historien og karakterene, sier Robert Dugoni til BOK365.
Lik i krabbeteine
Denne våren er han norgesaktuell med Kvinnen uten ansikt på Gursli Berg Forlag. Boken begynner med en gutt som er ute og tyvfisker, og drar opp et bur med det som viser seg å være et kvinnelik. Obduksjonen viser at kvinnen har gått til dramatiske skritt for å skjule sin identitet. Drapsetterforsker Tracy Crosswhite må derfor løse følgende dobbeltgåten: Hvem er offeret og hvem er drapsmannen?
– Ideen til Kvinnen uten ansikt kom fra en drapsetterforsker, forteller Robert Dugoni. – Etterforskeren satt og hørte meg fortelle om boka jeg holdt på å skrive. Han avbrøt meg, og sa: «Du burde skrive en bok om et lik i en krabbeteine.» Jeg krabbefisker selv, så jeg visste hvor grusomt det ville være. Da han fortalte meg at den ideen er basert på et ekte lik de hadde funnet, ble det enda verre. Et ikke-identifiserbart lik gir politiet mange ekstra spørsmål å besvare. Det ble en morsom og interessant research.
Trengte en innertier
16 bøker har Dugoni skrevet. Fem av dem frittstående, men han er mest kjent for sine to krim-serier med David Sloane og Tracy Crosswhite. Det begynte med Sloane. Men etter fem bøker med Sloane i sentrum, satt Dugoni punktum i 2012, for så å dukke opp med første bok med Tracy Crosswhite i 2014.
– Hvorfor dette skiftet?
– Rett og slett ut fra et behov om å få en innertier av en bok. Jeg har to barn jeg betaler utdanningen for, og det var viktig for meg å kunne la dem velge fritt hvor de ville gå. Nød lærer naken kvinne å spinne, så jeg brukte to år på å finne på Tracy Crosswhite og historien hennes. Jeg ble en bedre forfatter av det, for jeg lærte at hver eneste bok må være en innertier, og at leserne responderer når man putter all energi og kreativitet inn i en historie. Leserne fortjener at hver bok er den beste boka.
Mannsdominert miljø
– Du gikk fra en mannlig til en kvinnelig hovedkarakter?
– Kvinnelige hovedpersoner er vanligere nå, men kvinnelige drapsetterforskere er fortsatt sjelden. I Seattle er det bare to. Én av dem ble modellen for Tracy Crosswhite. Jeg er ikke kvinne, det ville vært dumt av meg å skulle prøve å skrive fra en kvinnes perspektiv. Jeg skriver fra en drapsetterforskers perspektiv. Tracy er veldig kompetent, og det gir fortellingen en ekstra dimensjon at hun må prøve å gjøre en god jobb i et mannsdominert miljø og yrke, sier Dugoni.
Da han i sin tid begynte sitt forfattervirke, etter en årrekke som jurist, var det andre drivkrefter enn barnas utdanning som lå bak:
– Jeg visste at det var forfatter jeg egentlig ville være, men ventet til jeg var 39 år med å virkelig prøve. Da sto det om min personlige lykke, og jeg er så heldig at jeg har en kone som forsørget oss mens jeg prøvde. Heldigvis går det bra nå! Jeg skriver krim fordi jeg er opptatt av rettferdighet, og det kan man dessverre ikke alltid få gjennom rettssystemet. Men det kan man få i krimlitteraturen, sier Robert Dugoni, og legger lattermildt til: – Spesielt når man skriver den selv.
Robert Dugonis tre anbefalte krim- og spenning-bøker:
Michael Connelly: The Late Show
Jeffery Deaver: Knokkelsamleren
Adam Mitzner: Dead Certain
(Alle bilder – foto: André Clemetsen)