Bransjetallene: Skjønt for Aschehoug

2010: Helga Flatland ga ut bok dette året. Hva er tittelen? Prøv vår quiz. Foto: Niklas Lello

Bokomsetningen ned over 2 prosent i fjor. Men grunn til jubel i Aschehoug, som mer enn dobler sin markedsandel innenfor norsk skjønnlitteratur.

– Vi er glade for å se at bokmarkedet holder seg såpass stabilt i en tid hvor medievirkeligheten er i stor endring, og alle andre tradisjonelle medier har hatt en betydelig nedgang, sier Kristenn Einarsson, direktør i Forleggerforeningen,i en kommentar til Bransjestatistikken som ble fremlagt i dag.

Han velger å fokusere på omsetningen av digitale bokprodukter, og særlig er det salg av lydbøker som øker, med en omsetningsvekst på 57 prosent. Også omsetningen fra salg av e-bøker og digitale læremidler er i vekst.

Beskjedne nivåer

– Vi ser at leserne benytter seg stadig mer av de digitale produktene bransjen har å by på, og særlig veksten i lydbokmarkedet tyder på at nordmenn har fått øynene opp for nye digitale distribusjonsformer, sier Einarsson.

DIGITAL-TILFREDS: Kristenn Einarsson

Samtidig er det ikke til å nekte for at det er snakk om en økning fra og til beskjedne digital-nivåer. Som det står å lese i Forleggerforeningens invitasjon til en av programpostene på Bokdagen i dag: «Mens det digitale salget i Norge fortsatt er beskjedent, har lydbøker og e-bøker en formidabel vekst i nabolandet. Digitale formater står for nesten 30 prosent av omsetningen i Sveriges største forlag.» Det er et nivå man er svært langt unna her til lands.

Nedgang

Bokmarkedet har vært stabilt i mange år, men i 2017 er det en liten nedgang på 2 prosent fra 2016. Fordelt på delmarkeder, ser vi at allmennmarkedet hadde en nedgang på 3,3 prosent i 2017, etter flere år med stabil omsetning.

Skolebokomsetningen gikk ned for andre år på rad, med 4,8 prosent fra 2016 til 2017. Det er grunn til å tro at denne nedgangen skyldes kommende endringer i læreplaner både for grunnskole og videregående skole. Fagbokmarkedet økte med 6,3 prosent i 2017.

Bransjestatistikken viser at de tre største forlagene, og bokhandelkjedeeierne, styrket sin posisjon i fjor. Se egen kommentar om dette.

 

Her er noen nøkkeltall på forlagssiden:

De største forlagene

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 34,3
  2. Gyldendal Norsk Forlag 26,1
  3. Aschehoug 13,2
  4. Universitetsforlaget 3,7
  5. Kagge Forlag 3,1
  6. Oktober 1,8
  7. Bestselgerforlaget 1,7
  8. Det Norske Samlaget 1,6
  9. Lydbokforlaget 1,5
  10. Kunnskapsforlaget 1,5

NB: På forlagssiden omfatter tallene kun medlemsforlag i Forleggerforeningen. Derfor er ikke forlag som Bastion, Juritzen og Vigmostad & Bjørke med. Sistnevntes utmelding medfører også at det gir liten mening å sammenligne forlagenes respektive markedsandeler med foregående års.

 

Norsk skjønnlitteratur for voksne

Aschehoug hentet hjem nær sagt det som var av priser i fjor og mottok en perlerad av fabelaktige anmeldelser. Mer enn en fordobling i markedsandelen, fra 14,8 prosent til 32,1 prosent, var kanskje bedre enn de største Aschehoug-optimistene hadde våget å håpe på.

Markedsandel i prosent 2017

  1. Aschehoug 32,1
  2. Gyldendal 16,9
  3. Oktober 16,4
  4. Cappelen Damm 14,8
  5. Bestselgerforlaget 8,5
  6. Det Norske Samlaget 3,2

 

Oversatt skjønnlitteratur for voksne

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 42,1
  2. Gyldendal Norsk Forlag 17,2
  3. Aschehoug 12,2
  4. De Norske Samlaget 4,9

 

Norsk skjønnlitteratur for barn

Ser vi skjønnlitteraturen for yngre lesere, er Cappelen Damm stadig vekk den klare markedslederen, med Gyldendal som en like klar nummer to. På norsk-siden har Gyldendal halt betydelig innpå i fjor. Jørn Lier Horst har vært en pengemaskin for forlaget ved Sehesteds plass.

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 35,7
  2. Gyldendal Norsk Forlag 29,9
  3. Aschehoug 15,5
  4. Det Norske Samlaget 5,2

 

Oversatt skjønnlitteratur for barn

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 51,2
  2. Gyldendal Norsk Forlag 19,6
  3. Aschehoug 9,4
  4. Spektrum 6,2

 

Norsk sakprosa

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 18,4
  2. Kagge 15,2
  3. Gyldendal 11,6
  4. Aschehoug 8,4
  5. J M Stenersens 4,7
  6. Vega 3,9
  7. Press 3,2
  8. Det Norske Samlaget 3,1
  9. Pax 2,9
  10. Dreyers 2,3

 

Billigbøker

Markedsandel i prosent 2017

  1. Cappelen Damm 39,0
  2. Aschehoug 16,2
  3. Gyldendal 14,5
  4. Bestselgerforlaget 9,4
  5. Kagge 7,6
  6. Oktober 5,1

(Saken oppdateres)

HOVEDBILDET: Helga Flatland var blant bidragsyterne til Aschehougs skjønnlitterære suksess i fjor. (Foto: Niklas Lello / Aschehoug)