Runder en million abonnenter?

Storytel går nå med overskudd i fire av femten land, deriblant Norge. Nederland blir neste land i pluss, skal vi tro selskapet.

Antallet Storytel-abonnenter verden over økte fra 533 400 i fjerde kvartal 2017 til 768 700 i siste kvartal 2018, ifølge en børsmelding fra selskapet. Med fortsatt god fart vil Storytel kunne runde en million abonnenter før året er omme.

Svensk momskutt

Veksten vil ventelig komme utenfor Sveriges grenser. Dette trass i at finansminister Magdalena Andersson og kultur- og demokratiminister Amanda Lind i et innlegg i Aftonbladet meldte at en lenge varslet digital momsreduksjon, fra 25 til 6 prosent, trer i kraft 1. juli 2019 – etter at EU sist høst ga grønt lys for å endre digitalmomsen.

Storytel tror et kutt i den digitale momsen kan ha en begrenset effekt:

– Markedet er ikke helt mettet, men vi har allerede en så stor kundebase, at det blir vanskelig å holde samme veksttakt fremover, sier Storytel-CFO Sofie Zettergren (bildet) til SvB, men legger til at det kan være et potensial hvis man bredder produktspekteret.

Inntar Tyskland

Storytel går nå med overskudd i fire av femten land: Sverige, Danmark, Island og Norge. Nederland blir neste land i pluss, skal vi tro Sofie Zettergren. At det fremdeles er et tosifret antall land bekymrer neppe investorene. Hovedfokus er rask vekst, og da handler det om å bruke penger, mye penger.

I 2018 rundet Storytel en milliard SEK i strømmeinntekter, i et år hvor man startet virksomheter i Mexico og Bulgaria. Nå skal Storytel innta nye markeder. Til sommeren står Europas største lydbokmarked, Tyskland, for tur. Der er allerede konkurrenten Bookbeat etablert, og Nextory er på vei inn. Ifølge Storytel er omsetningen i det tyske lydbokmarkedet på rundt 180 mill Euro. Vi snakker her om et marked som fremdeles er svært analogt. Lytting til CD-lydbøker utgjør hele 47 prosent. Men det er strømming av lyd som vokser mest.

Langvarig plan

– Vi ser en mulighet til å bidra positivt til digitaliseringen av det tyske bokmarkedet på samme vis som vi allerede har gjort i eksempelvis Sverige og Danmark. Allerede for 14 år siden, da vi sonderte det europeiske bokmarkedet og besøkte bokmessene i Frankfurt og Leipzig foran oppstarten av Storytel, var et tyskspråklig tilbud med i planene. Storytels visjon er å gjøre gode historier til en selvsagt del av menneskers hverdag over hele verden, og det føles fantastisk at tiden endelig er moden for å ta dette til et tysk publikum, sier Storytel-gründer og toppsjef Jonas Tellander i en pressemelding fra selskapet.

Til Singapore og Brasil

I tillegg til den tyske satsingen, har Storytel også flagget oppstart i Singapore og Brasil i 2019. De tre nevnte er land som ifølge Storytel «er strategisk viktige land i digital transformasjon og som alle har sterk fortellertradisjon og hvor Storytel virkelig kan gjøre en forskjell både når det gjelder kundeopplevelse og innhold.»