Politiken inn i Sverige

Politikens Forlag og Lene Juul (bildet) gjør et oppsiktsvekkende inntog i Sverige, med storsatsingen Polaris Forlag – som skal jakte på bestselgere.

Polaris skal innen tre år være et mellomstort forlag på det svenske markedet, sier Lene Juul, toppsjef i Politikens Forlag til BOK365.

Nyheten om at det danske mediekonsernet JP/Politikens Hus gjør sitt inntog i Sverige blir viet stor oppmerksomhet i vårt naboland. Det svenske bokmarkedet er labilt etter store forskyvninger i eierskap i den senere tid, og danskene har betydelige muskler: JP/Politikens Hus har 2400 ansatte og omsatte i fjor for rundt 4 mrd. kr. I tillegg til bokvirksomheten utgir konsernet også avisene Ekstra Bladet, Jyllandsposten og Politiken.

 

«Visjonær og kommersiell»

Det er ingen hvem som helst danskene har hentet inn til å lede sin nye storsatsing: Jonas Axelsson (51) har lang fartstid som litterær direktør i Albert Bonniers Förlag. Dan Brown, Mari Jungstedt og Lars Kepler var blant forfatterne som fant veien til forlaget i hans sjefsår.

– Det svenske bokmarkedet er interessant og akkurat nå ser vi en positiv markedsutvikling. Med Jonas Axelson har vi funnet rett person til å iverksette vårt nye eventyr i Sverige, sier Lene Juul, og beskriver Axelsson som en visjonær og kommersielt orientert forlegger.

 

Interessekonflikt?

– Jeg er veldig glad for å få lov til å lede denne ambisiøse satsingen, sier Jonas Axelsson, som havnet i en liten skvis da han ble forespurt om å ta jobben.

Nylig startet Axelsson nemlig agenturet Partners in Stories, sammen med det svenske storforlaget Natur och kultur. Overfor bransjenettstedet svb.se medgir at han det ikke bare har vært enkelt å forlate sjefsstolen her – og at han ser hvilke utfordringer dette kan medføre:

– Jeg har fundert på interessekonflikten og kommer selvsagt ikke til å forsøke å grabbe til meg rettigheter fra Partners in Stories, sier Axelsson, som blir sittende med sin eierandel på 30 prosent i selskapet.

 

Skal ha bestselgerfokus

Polaris blir heleid av Politikens Forlag og vil også ha den same grunnleggende strategien som morselskapet: Bestselgerfokus og markedsorientert portefølje.

– Det vil først og fremst kretse rundt krim og spenning, romaner og biografier, sier Lene Juul til BOK365. – Målet er å komme opp på 30-50 utgivelser i året.

Jonas Axelsson antyder at fiction vil utgjøre 75 prosent av utgivelsene, resten vil i stor grad være journalistisk drevne fagbøker. Han regner med at forlaget vil ansette 6-7 personer i løpet av 2017.

– Og så det naturlige spørsmålet: Hva med Norge?

– Vi har ingen planer i Norge, men er åpen for vekstmuligheter, sier Politiken-sjef Lene Juul.

 

(Foto: Bogmarkedet)