På fornavn med Norli

Bokhandlerkjeden stryker Libris på vei inn i nytt tiår. Men Libris-navnet er likevel ikke helt borte.

Da nyttårsrakettene gikk til værs ved årsskiftet, markerte ikke dette bare et nytt tiår. Samtidig forsvant også halve navnet til en av Norges største bokhandlerkjeder. Fra 1. januar skiftet Norli Libris formelt navn til «kun» Norli.

137 heleide butikker

Norli Libris-historikken strekker seg oktober 2010, da H. Aschehoug & Co. AS inngikk en avtale med NorgesGruppen ASA om å fusjonere selskapene Norli Gruppen AS og NorgesGruppen Bok og Papir AS. Det innebar at bokhandelkjedene Libris og Norli fikk felles eierskap.

Vareopptellingen i kjedesjef John Thomasgaards familie viser nå 137 heleide Norli-butikker, 40 Norli-medlemmer og 18 såkalte kjøpende medlemmer. De sistnevnte inkluderer bokhandler med både Libris-profil og annen lokal profilering. Libris-navnet er med andre ord ikke helt utradert.

Tallene lyver

John Thomasgaard er noe betenkt over totalomsetningen utvikler seg i bokhandel:

– Forlagsstatistikken som melder om «god julehandel» lyver nok litt. Dette skyldes nok en forskyvning i innkjøpene fra november til desember. November var kraftig ned, så jeg mistenker at november/desember samlet vil vise en nedgang. Og ser vi på året under ett, er nedgangen i bokhandel stor, sier Thomasgaard.

– Gode markedsandeler

Han er imidlertid godt fornøyd med tallene han ser i sin egen kjedevirksomhet:

– Innspurten på 2019 ble god, med omsetningsvekst både i november og desember, og gode markedsandeler for Norli. Vi har god utvikling i alle kanaler. Veksten på nett er sterk og dette driver også omsetning og vekst til butikkene gjennom blant annet «klikk og hent».

Thomasgaard kommer med følgende kjappe statusrapport for de forskjellige sjangrene:

– Skjønnlitteraturen har vært svak i årets bokhøst, og også opp mot jul. Barnebøker hadde også store tall å møte med Snøsøsteren i 2018. Faktabokomsetningen sto seg veldig godt i år.