– Jeg latt meg imponere over den gode innsatsen til mine kollegaer i 2018, sier Renate Øyum, etter sin første uke som prosjektleder for massemarked i Gyldendal.
Renate Øyum krysset nylig Sehesteds plass, da hun gikk fra Aschehoug-eide Spektrum forlag til ny jobb hos Gyldendal som prosjektleder for massemarked.
– Gyldendal er Norges viktigste og mest pulserende forlagshus med veldig mange gode rettigheter og dyktige forfattere i alle sjangre. I tillegg er huset fullt av flinke folk og hele Gyldendal har en kultur som oser energi, nytenkning og vinnervilje. For meg med min bakgrunn var det et enkelt valg å gå til Gyldendal når det først ble en ledig posisjon som ansvarlig for massemarkedet, sier Renate Øyum.
Verdifull erfaring
Hun har tidligere jobbet tett med Gyldendal som innkjøper i Interpress allerede fra 1992, og tilbragte tre år som redaksjonssjef for backlist i Gyldendal frem til 2015.
– På de tre årene som har gått siden sist jeg jobbet her har jeg opparbeidet verdifull massemarkedserfaring som daglig leder i Litt-Link (nå NBD), med utrulling av bok-konsepter til Coop og Europris, og som Assisterende forlagssjef i Spektrum forlag hvor vi blant annet jobbet direkte med Coop, forteller Øyum.
Vil styrke kompetansen
– Vi er utrolige glade for å ha Renate Øyum tilbake i Gyldendal igjen. Renate er en av bransjens aller beste på salg i dagligvare, og blir en viktig aktør i vårt arbeid med å styrke og videreutvikle det kommersielle feltet, særlig innenfor krim og underholdning. Erfaringen, kunnskapen og engasjementet hennes skal sørge for at vi når enda flere lesere med de gode bøkene, sier forlagsdirektør for Gyldendal Litteratur, Anne Cathrine Knudsen.
Øyum gleder seg nå til å styrke Gyldendals kompetanse fremover, og trekker særlig frem arbeidet med Bladcentralen som viktig:
– Massemarkedet er en viktig kanal for Gyldendal og for våre forfattere og jeg gleder meg til å styrke Gyldendals kompetanse på denne kanalen og til å samarbeide tett med de ulike aktørene i markedet. Gyldendal solgte seg ut av Bestselgerforlaget høsten 2018 og vi skal nå opparbeide egne erfaringer og komme tettere på beslutningstagere og aktørene i markedet, spesielt hos Bladcentralen som vi ikke har samhandlet direkte med tidligere. Det er viktig å bidra med det vi kan for at kanalen er best mulig rustet for godt boksalg ved å innarbeide, vedlikeholde og utvikle gode konsepter og gode kampanjer og gjøre distribusjonsaktørene relevante for handelen og lønnsom for rettighetshavere.
Suveren vinner
Øyum begynte i den nye stillingen for en drøy uke siden, og har allerede latt seg inspirere av Gyldendals gode resultater:
– I min første uke i Gyldendal litteratur har jeg latt meg imponere over den gode innsatsen til mine kollegaer i 2018 og latt meg inspirere av de gode bestselgerlisteplasseringene. Gyldendal er en suveren vinner på den totale salgslista i bokhandel i 2018! Det er altså mange gode titler og forfatterskap å jobbe med inn mot massemarkedet og det er viktig å utnytte de rettighetene som allerede foreligger og optimalisere dette.