22. juli som bakteppe

– Boka er lagt frem i tid, for å skape større avstand til 22. juli, sa Brit Bildøen da hun presenterte sin nye roman på Samlagets høstslipp.

Samlagets høstkonferanse fikk et ettertenksomt preg med det nylige bortfallet av en av forlagets største nye forfattere, Jan Roar Leikvoll. Han ble i dag tildelt Samlagsprisen 2014 posthumt.

Forlagssjef Håkon Kolmannskog hadde mye å snakke om da han la frem forlagets 147. høstliste. En av de første litterære titlene som lanseres, er Sju dagar i august av Brit Bildøen.

– Boka er lagt fem år frem i tid, for å skape litt større avstand til 22. juli, som ligger som et tungt bakteppe, fortalte Bildøen før hun leste et utdrag.

 

To om rom

For de fremtidsnysgjerrige kan det røpes at den ene hovedpersonen i boka jobber på Munchmuseet i Bjørvika (men bor på Tøyen!), den andre er leder for FROM, foreningen for romfolket.

 

Aina Basso

Om romfolk: Aina Basso (Foto: Tove K. Brustein / Samlaget)

 

Dette folket har en enda større plass i boka til Aina Basso, som med høstens Finne ly har skrevet sin andre roman for voksne. Den er lagt til Finnskogen på 1800-tallet og handler om romfolket i vår nære forhistorie.

Samlaget har denne gangen åtte debutanter, fire av dem har skrevet skjønnlitteratur og fire sakprosa.

 

Hauge og Gavalda

I januar ga Samlaget ut Kveldsvævd, siste bok i Jon Fosses trilogi om Alida og Asle. Denne høsten utgis de tre bøkene i samlet form under tittelen Andvake-trilogien.

– Jeg tror dette vil bli stående i norske litteratur og Fosses forfatterskap som noe av det vakreste som er skrevet om kjærlighet, sa Kolmannskog.

 

Jon Fosse

Vakkert om kjærlighet: Jon Fosse.  (Foto: Tom A. Kolstad / Samlaget)

 

4. september åpner det nye Olav H. Hauge-senteret i Ulvik. Samlaget feirer med en ny gavebok med mer enn 100 dikt, Olav H. Hauges vakreste dikt.

Fire år etter forrige bok utgir Samlaget dessuten en ny bok av Anna Gavalda, Billie.

– Den forteller frekt, humoristisk og rørende om to utskudd med ulik bakgrunn som finner sammen, sa Kolmannskog, og la til at boka også er et oppgjør med fordommer mot homofile.

 

Fantasy og verstevenner

Jakob og Neikob går fra bestevenner til verstevenner i Kari Stais tredje bok om radarparet, som har gjort stor suksess her til lands og dessuten er oversatt til flere språk. Jakob og Neikob og det tomme rommet er ”like visuelt slående og absurd som tidligere bøker,” ifølge Kolmannskog.

Kolmannskog trakk frem fantasy-titlene som et høydepunkt blant barne- og ungdomsutgivelsene. Asbjørn Rydland gir med Kampen om Kervad. Drakeguten IV gir ut sin fjerde bok i serien. Lars Mæhle, som i fjor ga ut sin første voksenbok, er allerede er klar med oppfølgeren Linnés dystre spådom.

To kritikerroste ungdomsbokforfattere er også igjen bokaktuelle: Linn T. Sunne, som har fått Brageprisen to ganger, og Terje Torkildsen, som har fått æren av å bli ungdommens favoritt to ganger som vinner av Uprisen.

 

Samlaget

Debutant-tett på Samlagets høstpresentasjon.

 

Endelig i pluss

Samlagets administrerende direktør Edmund Austigard kunne melde om en stabilisering av forlagets økonomi, som de siste årene har vært en utfordring.

– Vi har nådd målet med snuoperasjonen vår de siste to årene. For første gang på fem år, hadde vi i 2013 et positivt driftsresultat og årsresultat, sa han.

I 2013 hadde Samlaget 49 millioner kroner i driftsinntekter, mot 66 millioner kroner i 2012. Dette kan forvirre, men 2012-tallene inneholder også inntektene fra salget av Samlaget Utdanning og Samlaget Digital, samt lokalene i Jens Bjelkes gate. Disse beløp seg til sammen på over 15 millioner kroner. Så selv om 2012 på papiret gikk i pluss, er resultatet for 2013 i realiteten langt mer positivt.

 

Samlaget 3

-Vi må møte nye generasjoner der de er, understreket Edmund Austigard.

 

Digitalt i dytten

Austigard trakk også frem Samlagets digitale satsning på berikede barnebøker, altså barnebokapper. Både gjennom barnebokhylla som ble lansert i juni, og Leseland-prosjektet, som ble hedret med Gullboka for årets utgivelse.

– E-boksalget vårt har så langt i år gått opp med 200 prosent fra i fjor. Grunnen til at jeg adresserer dette digitale, er ikke at det er så økonomisk viktig foreløpig. Men hvis vi skal klare å holde lesningen på det nivået det er på nå, tror jeg vi må gjøre nye generasjoner vant med å møte litteratur på de stedene de er, sa Austigard.