Den amerikanske bokhandlerkjeden Barnes & Noble skal si opp 1800 fast ansatte og med det spare 40 millioner dollar.
Årsaken er at kjeden, med i alt 26 000 ansatte, har merket en klar nedgang i salg i butikk og ikke har lykkes med å kompensere for det gjennom økt nettsalg. Det melder CNBC og det svenske nettstedet Boktugg.
Svikt i julehandelen
I 2017 ga julehandelen i kjedens butikker seks prosent lavere omsetning enn året før. Samtidig gikk også nettsalget ned med 4,5 prosent. Det er den dårlige julehandelen i fjor som brukes som argument for nedskjæringene.
– Barnes & Noble har gått gjennom alle aspekter i virksomheten, inkludert bemanningsmodellen. På grunn av svikten i julesalget tilpasser vi nå personalstyrken så den dekker det behovet vi nå har. Når markedet snur vil vi justere tilsvarende, sier en representant for selskapet til tv-kanalen CNBC.
Oppsagt uten varsel
Ansatte med opptil tyve års fartstid i kjeden fikk beskjed om at de var oppsagt da de kom på jobben mandag i forrige uke. Og her er det ikke snakk om noen sluttpakke når jobben ryker. To ukers lønn og oppfordring om å søke deltidsjobbene som skal utlyses i konsernet senere, var det de fikk med seg ut døren.
Barnes & Noble har ikke bekreftet hvor mange heltidsansatte som sies opp, men så vidt Boktugg forstår skal alle kjedens 632 butikker ha kvittet seg med flere ansatte, i alt 1800 personer. Det tilsvarer ca syv prosent av arbeidsstokken.
For femten år siden hadde Barnes & Noble omkring 56 000 ansatte, og kjeden hadde på det meste 730 bokhandler.
– Godt rustet i Ark
– Tiltagende kanalglidning, digitalisering av varehandelen og endringsbehov knyttet til dette kommer forhåpentligvis ikke som en overraskelse på noen, sier administrerende direktør i Ark, Linda Frid Andresen, til BOK365 i en kommentar til oppsigelsene i USA. – Noen av de utenlandske kjedene har store destinasjonsbutikker og står sannsynligvis noe mer utsatt til for disse bevegelsene.
– Noen fare for at noe lignende kan skje i Ark?
– Markedet og kundeadferden utvikler seg raskt og konkurransen er økende. ARK har hatt en offensiv multikanalsstrategi over flere år. Vi har fått en sterk posisjon også på nett, og står godt rustet slik vi vurderer det. Optimalisering er et naturlig og løpende arbeid i ARK. Vi har store ambisjoner for å utvikle og styrke driften vår videre. Vi er også svært fornøyd med julehandelen i 2017, sier Linda Frid Andresen.
Følger utviklingen
Norli-direktør John Thomasgaard sier at julen 2017 faktisk var bedre enn resten av året, som hadde en tilbakegang på ca fem prosent i forhold til 2016.
Strategien følger markedet