E-boken har stått for hele 14 prosent av salget av «Mi briljante venninne».
– Vi ønsket ikke at prisen skulle stå i veien for de som ville lese, sier markedssjef Anne Liv Hovda Tresselt i Samlaget.
Mi briljante venninne har vært en av vårens satsningstitler i EBOK.NO. E-boken er priset til halv pris av papirboken, 149 kr for e-boken mot 299 kr for papirboken. Kombinasjonen av gunstig pris og profilering har gitt resultater.
«Umulig markedsføringsoppgave»
E-boken av Mi bjiljante venninne har stått for hele 14 prosent av det totale boksalget ut av butikk, kan Samlaget melde.
– Å lansere en firebinds roman, skrevet under pseudonym av en italiensk forfatter som er ukjent for norske lesere, oversatt til nynorsk, har vært en spennende og nærmest umulig markedsføringsoppgave. Vi ønsket ikke at prisen skulle stå i veien for dem som ville lese, og har hatt en offensiv prisstrategi både på e og papir. Vi må kunne si det har vært svært vellykket, sier markedssjef Anne Liv Hovda Tresselt i Samlaget.
Større effekt
– Det er en stor motivasjon for oss å vise til prisforskjellen mellom boken og papirboken. Vi har fått en mye større effekt av annonseringen, og terskelen for kjøp er selvsagt lavere. Derfor har boken også toppet bestselgerlisten siden den kom. Boken er glitrende, men denne offensive prisstrategien også har bidratt til å lansere et nytt, leseverdig forfatterskap for det norske bokpublikum, sier Elizabeth Sellevold, administrerende direktør i EBOK.NO.
Elizabeth Sellevold: – Over 200 kroner oppfattes som dyrt.
– Bør være rimelige
– Hvor mye har pris å si? Hva er «riktig» pris for en ny roman som e-bok?
– Forlagene må finne riktig pris på hver enkelt bok, men generelt erfarer vi at e-bøker over 200 kroner oppfattes som dyre. E-bøker over 300 kroner selger veldig lite. Mange sakprosatitler prises for høyt, ofte over 250–300 kroner. Grunnen til at e-bøker bør være rimelige i forhold til papirboken, er for det første at en eier av en e-bok ikke har full råderett over filen: E-boken kan ikke lånes bort, ikke videreselges eller gis bort når den er lest. For det andre konkurrerer også e-bøker mer direkte i tilgjengelighet med gratistilbudet i bibliotek, enn det vi har erfart med papirbøker, sier Sellevold.
Gyldendal-suksesser
– Har dere også andre gode erfaringer med priseksperimentering på konkrete utgivelser?
– Gyldendal gjorde tilsvarende priseksperimentering med både Lars Myttings Svøm med dem som drukner og Carl-Johan Vallgrens Skyggegutten på Gyldendal. Her var e-bokutgaven priset betydelig ned i forhold til papirutgaven. Vi har også solgt veldig godt av Michael Katz Krefelds Avsporet fra Schibsted Forlag. Her var e-boken priset til 99 kroner.
– Er prisen viktigere for noen typer utgivelser enn for andre?
– De mest kjente forfatterne kan selge godt selv om prisen er over 250 kroner. Men å selge mer ukjente forfattere til høye priser er vanskeligere, sier Elizabeth Sellevold.