Klart for prismerking av bøker

– Forbrukerne fortjener prisveiledning her som på andre områder, sier Randi Flesland.

Fra og med 1. januar 2018 skal bokleserne få vite hvor mye lesestoff de får for pengene. Forlagene tar i dag altfor mye penger for luft og oppblåste fonter, mener Forbrukerrådet.

– Det er ikke mer unaturlig å merke bøker enn andre varer, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. Etter en lengre dialog med Konkurransemyndighetene har man besluttet å kreve en tilsvarende veiledning for bokleserne. Forbrukerne kjenner konseptet fra dagligvarehandelen, hvor eksempelvis sammenlignbar kilopris brukes. For bøker blir det snakk om pris per 100 000 tegn, uten mellomrom.

– For litteraturen teller vel kvaliteten mer enn vekta?

– Jo, det kan du si. Men kvaliteten er jo forlagene flinke til å indikere gjennom anmeldelser og terningkast på omslagene. Prismerkingen er for å vise kunden at han eller hun får valuta for pengene også i lesetid. Her har det dessverre vært stadig flere eksempler på at forlagene henter ut stadig mer penger ved å benytte plasskrevende fonter, brede marger, luft, tykkere papir og mindre formater. Hun nevner konkret Jojo Moyes’ Paris for én som eksempel – en novelle solgt som roman og til romans pris.

– Dette er ikke heldig, sier Flesland.

 

– På ville veier

Forfatterforeningens nye leder, Heidi Marie Kriznik, er slett ikke glad for den nye merkingen:

– Her er Forbrukerrådet på ville veier. Å veie litteratur på denne måten er lavmål. Det sier jo ingen ting om litteraturen man får.

 

Flesland følger denne argumentasjonen et stykke på vei:

– Jeg forstår den innvendingen, men det tror jeg også kunden gjør. Disse argumentene er blitt brukt tidligere også fra andre produsenter. Selvsagt er det forskjell på en eksklusiv ost, en spesialprodusert italiensk skinke og masseproduserte varer. Men dette skjønner også bokleserne.

 

– Har viktigere slag å kjempe

– Velment, men fullstendig unødvendig for våre kunder, sier direktør Trine Stensen i Bokhandlerforeningen, som reagerer på at dette innføres uten en skikkelig høringsrunde.

Hennes kollega i Forleggerforeningen, Kristenn Einarsson går enda lenger:

– Fullstendig idiotisk. Jeg synes det svenske «solbrille-priskategori»-merkingen av pocketbøker er harry nok, men dette tar kaka. Vi kommer til å bli latterliggjort av andre kulturland. Særlig frem mot Frankfurt-satsingen i 2019, er det uheldig hvis slike saker skal få fokus.

Han er likevel usikker på hvor hardt Forleggerforeningen vil fighte mot dette:

– Det virker å være bred enighet om dette tiltaket hos de relevante myndigheter, og vi har viktigere slag å kjempe frem mot høstens valg. Jeg tror at dette tiltaket over tid vil råtne på rot, uansett, sier Einarsson.

 

Merknad 2. april: NB! Dette var en aprilspøk!

Les også: Det var den dagen, ja

 

(Foto: Forbrukerrådet)

 

-- annonse --