– Vi skal løfte litteraturen inn på ungdommens arena, forteller Silje Tretvoll om kampanjen Denboka.
– Vi ønsker å vise ungdom at det finnes bøker for absolutt alle, å formidle at lesing gir dem en umiddelbar belønning, at litteraturen er aktuell, fersk, relevant, men også bærer av evigvarende og allmenngyldige fortellinger, forteller Silje Tretvoll, leder i Foreningen !les.
Som en del av den nasjonale satsingen i forbindelse med Bokåret 2019 har åtte litteraturorganisasjoner gått sammen for å øke ungdoms interesse for litteratur. Bokhandlerforeningen, Forleggerforeningen, Foreningen !les, Kulturtanken, Leser søker bok, Norsk Barnebokinstitutt, Norske barne- og ungdomsbokforfattere og Norsk Forfattersentrum ønsker å vise ungdom at litteraturen er relevant for dem.
Ungdom leser mindre
Bakgrunnen for dette prosjektet er en leserundersøkelse som viser en vesentlig nedgang i lesning for aldersgruppen 15 – 25 år.
– Men – en ting som er positivt er at ungdom uttrykker bevissthet rundt nytteverdien av å lese. Leselysten og lesegleden må vekkes. Dette skal vi gjøre ved å løfte litteraturen inn på ungdommens arena, forteller Tretvoll.
Prosjektet består av flere deler, hvor de blant annet produserer filmsnutter med attraktive rollemodeller fra idrett, film, tv og musikk, hvor de anbefaler den boka som har gjort inntrykk på dem.
– Hovedplattformen i kampanjen er Instagram, men filmene publiseres også på en egen konto på Facebook og Youtube. Vi lager i tillegg arrangementer der rollemodellene får møte forfattere i samtaler om bøker, sier Tretvoll.
Den boka som…
– Lars Joachim Grimstad hadde ideen til navnet. Med en gang det kom opp, la vi merke til hvor mange ganger man faktisk sier akkurat den frasen: den boka jeg skulle ønske jeg hadde lest, den boka som gjorde inntrykk på meg, den boka som fikk meg til å gråte etc. Vi likte det så godt at da ble det det, forteller Tretvoll.
Til nå har prosjektet publisert filmer med folk som artist Daniel Kvammen, NRK P3-profil Silje Nordnes, alpinist Ragnhild Mowinckel, skuespiller Carl Martin Eggesbø kjent fra SKAM, Line Elvsåshagen kjent fra NRK, alpinist Kjetil Jansrud og artistene Emilie Nicholas og Girl in Red.
Det har også vært arrangementer med Emilie Nicholas som har snakket med Lars Mytting, Fay Wildhagen som har snakket med Erlend Loe og Ruby Dagnall fra Skam som har snakket med Linn Skåber.
– Framover skal vi fortsette å publisere filmsnutter med mange nye kjente rollemodeller og få på plass flere arrangementer, sier Tretvoll.
Alle kan delta
Men det er ikke bare kjente navn som skal fremme leselyst hos ungdommen. Her kan også vi «vanlige folk» involvere oss i prosjektet:
– Her kan alle delta. Legg ut et bilde av deg på instagram der du holder opp den boka du vil anbefale andre å lese. Flott om du tagger med #denboka. Kjenner du noen i målgruppen 15-25 år? Oppfordre dem til å gjøre det samme! Del også gjerne videoene i egne kanaler slik at vi når flest mulig med anbefalingene som viser hva bøker kan gjøre med folk, sier Tretvoll.
– Hva er det viktigste bransjen kan gjøre fremover for å få ungdom i den målgruppen til å lese mer?
– Bransjen må fortsette å gi ut gode bøker av høy kvalitet og satse på å bygge gode forfattere, formidlerne må fortsette å sørge for at riktig bok når riktig leser og staten må satse på nasjonale lesesatsinger også etter at bokåret er over.