Slik oppsummerer tre tidligere elever sin tid ved Fagskolen. Til høsten starter nok et kull, og de tre tidligere elevene forteller om sin tid ved skolen.
– Fagskolen åpner øynene dine, og gjør deg klar over at bransjen har mange muligheter, hevder Angelique Heggheim (t.v), Katherina Vik og Camilla Myrslo, alle tidligere elever ved Fagskolen for bokbransjen.
Fagskolen er en bauta i norsk bokbransje. Hundrevis av elever har blitt uteksaminert siden skolens spede begynnelse i 1915. Etter sommeren starter nok et semester, og i august vil klasserommene bli inntatt av bokfolk som ivrer etter å tilegne seg kunnskap om den norske bokbransjen.
– Fagskolen har gjort at jeg ser mulighetene fremover, forteller Camilla Myrslo, butikksjef ved ARK Ullevål, og en av flere tidligere elever.
BOK365 møtte hun, Katherina Vik og Angelique Heggheim i en park på Sagene akkurat den dagen sommeren bestemte seg for å slå ut i full blomst. Angelique driver Sagene bok, mens Katherina er fagansvarlig og nestleder hos Akademika Nydalen.
Alle tre var i samme kull på Fagskolen, og når de tre damene møtes utveksles det store klemmer og minner om skoledagene. For er det én ting kjennetegner Fagskolen så er de tette båndene kullkameratene knytter til hverandre.
– Man lærer så mye av hverandre. Alle har ulik kompetanse, og deler raust av sine ulike perspektiver, sier Katharina, og legger til:
– På Fagskolen lærer mye om seg selv. Vi har blant annet lært at man ikke trenger å være best på alt, men at man må stole på at andre også besitter kunnskap og kan utfylle deg, sier Katharina.
– Det er jo folk fra hele landet i klassen, og man får virkelig en personlighetskartlegging av seg selv gjennom samarbeidet på skolen, sier Camilla og Angelique videre.
Få kjøtt på beinet
Men hvorfor starter man egentlig på Fagskolen?
– Jeg hadde vært butikksjef i et og et halvt år, men var ny til bokbransjen da jeg startet. Jeg ønsket en bedre innsikt i jobben så jeg kunne bli den beste bokhandleren som mulig, forteller Camilla, mens det var litt annerledes for Katharina:
– Jeg hadde vært i bransjen i ti år da jeg bestemte meg for Fagskolen, men jeg hadde lenge følt behovet for å forstå alle leddene i bransjen.
Å få det store overblikket over den norske bokbransjen er noe de tre damene trekker frem som en uvurderlig kunnskap de tilegnet seg ved Fagskolen.
– Alle i bransjen har god kunnskap om sin lille del i systemet, men det er viktig å få satt alle leddene sammen i et større perspektiv, sier Camilla.
Blant fagene de trekker frem som mest matnyttig nevnes jussen. Her lærer de hvilke krav man har som kunde og hvilke lover som er relevante for bokhandlerdrift. Damene hevder det er lettere å stå i butikk med denne kunnskapen.
– Det handler om å få noe kjøtt på beinet. Dessuten er det deilig å få det sort på hvitt at kunden faktisk ikke alltid har rett, smiler Camilla og de andre damene nikker samtykkende.
Kombinert løp
– Jeg anbefaler Fagskolen til alle som vil jobbe i bokbransjen, sier Angelique, men Katherina hevder det kan være en fordel å ha jobbet litt i bransjen før man eventuelt starter på Fagskolen:
– Det er jo et overveldende kurs, og det kan bli krevende dersom man ikke har noe forkunnskap.
Fagskolen drives som et deltidsstudie med tre samlinger over et år, samt innlevering av litteraturbrev i gjennom hele skoleåret. Dette er altså en skole man kombinerer med jobb – noe de tre damene mener ikke er et problem i det hele tatt.
– Å komme tilbake i jobb mellom kursene var utrolig spennende. Da ser man hvordan det man har lært fungerer i praksis. Det påfyllet har jeg savnet skikkelig i ettertid, sier Katherina, og de andre damene nikker.
– Man kommer tilbake med så mye inspirasjon, sier Camilla.
Invester i dine ansatte
– Jeg fikk Fagskolen sponset av jobben, og jeg mener alle burde sende sine ansatte dit, sier Angelique, og Katherina er enig:
– Det burde vært obligatorisk for alle kjeder å sende de ansatte på Fagskolen. Man får så utrolig mye igjen for det.
– Det handler om å investere i sine ansatte, som igjen vil styrke bransjen som en helhet, sier Angelique.
Dette kan virke som enda et innlegg i debatten om bokhandleransatte, hvor flere har irritert seg over at kjedene går bort fra å ansette kompetente litteraturvitere, til å heller ansette 16-åringer som lurer på hvor mange bøker Sigrid Lavransdatter har skrevet når du spør etter Undsets store verk. Men det ikke et stikk mot dem, hevder Angelique.
– Det er heller et stikk mot lederne i bransjen. En bokhandel skal være nettopp det; en faghandel – ikke en butikk. Man kan ikke drive en bokhandel som en Kiwi-butikk, sier hun og Camilla supplerer:
– De aller fleste får god opplæring i butikken, men Fagskolen gjør at man blir enda tryggere i sitt fag.
Den røde tråden
– Innsikt, inspirasjon og nettverk, sier Camilla oppsummerende på spørsmålet om hvorfor hun vil anbefale Fagskolen.
– Fagskolen har gjort at jeg ser mulighetene fremover, legger hun til.
– Fagskolen åpner øynene dine, og gjør deg klar over at bransjen har mange muligheter, forteller damene videre.
Angelique hevder hun har hatt en annen opplevelse av Fagskolen, da hun driver en fribokhandel.
– Jeg har blitt mer klar over den politiske viktigheten ved å drive en fribokhandel, og jeg ser det i mye større grad som et samfunnsoppdrag enn jeg kanskje gjorde tidligere.
Det er kanskje enkelt å si at de som starter på Fagskolen er enten de som vil opp i bransjen eller de som allerede er oppe i bransjen og vil ha mer kunnskap.
– Det er en salig blanding av folk, slår Camilla fast, men hevder at det er en rød tråd som går gjennom undervisningen, elevene – ja, bransjen generelt:
– Vi har alle samme utfordring og misjon, og det er å få boken ut til folket. Hvilke strategier man bruker er forskjellig, og her kan vi lære av hverandre.
Søknadsfristen til Fagskolen for bokbransjen er 1. august.