Hopper fra bokhandel til Oktober

NY JOBB: Karina Rohde fra bokhandelen til forlag.

Karina Rohde sa opp jobben som butikksjef for Norli i Universitetsgata og hadde tenkt å ha en fredelig desember.

Hun sa opp jobben 1. september og rett før siste arbeidsdag i bokhandelen kom telefonen fra markedssjef Ellen Hogsnes i Oktober, som nå har gått ut i foreldrepermisjon til ut juli 2020. Få dager etterpå var Karina Rohde under opplæring.

– Hvordan er det å ha hoppet over på andre siden?

– Det føles veldig riktig, jeg ville være i forlagsbransjen, men vet jo at det er snakk om god timing. Identitetsmessig blir det litt rart. Jeg har jo vært bokhandler i elleve år og måtte stille meg spørsmålet «Hvem er jeg utenfor jobben?»

– Hvordan ser man på et mellomstort forlag som Oktober i bokhandelen?

– Ikke som et mellomstort forlag, men som et forlag vi vet leverer kvalitet. Oktober har stått i en særstilling.

Karina Rohde har tittelen markedskonsulent, men gjør oppgavene Ellen Hogsnes hadde, minus avgjørelsene som er av langsiktig art for forlaget.

– Hvordan er det å begynne på salgssiden i et forlag i årets travleste måned? 

– Vet ikke helt ennå, det er masse å sette seg inn i, men jeg er vant til at det skal være veldig travelt i desember. Ring om en uke så kan det hende at du får et annet svar.

– Hva er det du kan lære Oktober om bokhandel?

– Om hvordan bokhandelen tenker, både i butikk og på kjedenivpå. Jeg vet hva butikkene ønsker, både hvordan de ønsker kommunikasjonen skal være og hvordan man ser på sentrale innkjøp og egne innkjøp. Hele fartstiden min er fra store bokhandlere hvor vi har hatt stor grad av frihet.

– Har du fått satt deg inn i vårlista?

– Jobber med saken.

– Nå kan du avsløre formelen: Hvordan skal forlag få bøker inn i butikk?

–  Det tar jeg her på huset, ikke i BOK365.