Historier fra kongehuset

BARNEBOKPROFIL: Adele Lærum Duus vokste opp med historier om kong Olavs besøk i huset på Voss. Nå er historiene blitt barnebok.

Adele Lærum Duus er utdannet litteraturviter og arbeider som skuespiller og forfatter. Hun har blant annet jobbet som litteraturkritiker i barnebokkritikk.no, og driver i dag sitt eget teater, ”Lys levende Adele”.  Hun har tidligere utgitt to barnebøker basert på sin familiehistorie, Oldefars ulveskinnspels og Farfars bombekrater. Nå er hun klar med en tredje.

 

Forfatter: Adele Lærum Duus

Aktuell med: Farmors kongehus (Mangschou)

 

 

 

Hvorfor skrev du akkurat denne boken:

– Farmors kongehus er min tredje billedbok som er basert på historier som min farfar og farmor fortalte meg da jeg var liten. Når jeg var på besøk hos dem på Voss, pleide ofte folk å spørre meg om jeg bodde i «kongehuset». Da jeg spurte farmor om hvorfor huset ble kalt for det, fortalte hun meg om de gangene kong Olav hadde bodd hos dem. De morsomme historiene om alt de måtte forberede og alt det rare som skjedde mens han var der, er blitt til denne boken.

– Jeg har laget teater av alle tre billedbøkene mine, og som skuespiller synes jeg rollearbeid er veldig spennende. Det å være konge er også en rolle, og kontrasten mellom det å være kongelig, men samtidig også et vanlig menneske, har jeg utforsket og lekt med i denne boken.

Tre barnebok-favoritter:

– Da må jeg trekke frem tre klassikere: Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren, Den hemmelighetsfulle hagen av Frances H. Burnett og SVK av Roald Dahl.

Sjekk ut:

Ordfabrikken av Agnès de Lestrade og Valeria Docampo. En nydelig billedbok om landet der ingen får lov til å snakke uten å kjøpe ordene først.

Hvordan jobber du?

– Jeg skriver overalt, og som oftest mens jeg samtidig holder på med teaterprosjekter. Jeg er mye på turné, og da skriver jeg om kveldene på hotellrommet. I vesken har jeg alltid en notatbok som jeg skribler i når jeg får en ledig stund. I alle de tre billedbøkene mine er det historier som baserer seg på ting jeg har fått fortalt, så derfor har mye av skrivearbeidet handlet om å få gjengitt de muntlige historiene på en god måte, og så komprimere og stryke i tekst så det fungerer i billedbokformat. Denne jobben kan være veldig utfordrende, siden jeg ikke vil miste frodigheten i fortellingen selv om jeg bruker færre ord. Heldigvis liker jeg godt å sitte og flikke på tekst, og jeg slutter aldri å bli fascinert over hvor stor forskjell det kan gjøre bare å flytte på et ord eller to. I teaterversjonen av bøkene får jeg mulighet til å utvide språket og utbrodere fortellingene igjen, og det er deilig!

Din egen favorittillustrasjon?

– Hvis jeg får lov til å velge en fra den nyeste boken min, så vil jeg fremheve illustrasjonen som viser en av skiløperne som koker sin egen skismørning av grammofonplater, saueblod og ørevoks, mens kongen lukter nedi gryten hans. Det er fantastiske Elisabeth Moseng som har laget både denne, og alle de andre illustrasjonene til de tre billedbøkene mine.

Hvilken barnebok gjorde størst inntrykk på deg som barn?

Brødrene Løvehjerte, fordi jeg syntes det var så fantastisk at ingenting tok slutt; at det alltid fantes håp i en ny verden.

Hvilken barnebokskikkelse ville du helst ha møtt?

– Fru Pigalopp, for da kunne jeg blitt med henne inn på besøk i tusendørshuset hennes.

Og hvem ville du helst selv ha vært?

– Sofie i SVK av Roald Dahl, for hun er både modig og klok.

Hva må en virkelig god barnebok inneholde?

– De beste barnebøkene, altså de som virkelig fester seg, og som man vil lese om og om igjen, er skrevet av forfattere som klarer å dra deg helt inn i sin verden, som forteller drivende godt, og som griper tak i følelsene dine så du må både gråte og le.

På eventyr med Potter eller over de syv hav med Pippi?

– Over de syv hav med Pippi, såklart! Det ville ikke vært et kjedelig sekund, og om noe gikk galt, ville Pippi har ordnet opp så lett som bare det!