Blir salgs- og markedsdirektør

– Jeg kan først og fremst bidra med engasjement, sier Knut Gørvell. – Jeg elsker å spre litteratur, enten det er snakk om et lite eller et stort opplag jakter jeg alltid på den rette leseren.

Tidligere denne våren ble det duket for en større omorganisering i Norges største forlagshus. Vigmostad & Bjørkes tidligere forlagssjef Tine Kjær kommer inn som ny forlagsdirektør for Cappelen Damms skjønnlitterære avdelinger, Elisabeth Steen går over i ny forlagsdirektør-rolle med ansvar for fakta og dokumentar, mens Birgit Christensen fremdeles har ansvaret for barne- og ungdomsbøkene.

Forlaget oppretter nå en ny felles salgs- og markedsavdeling for redaksjonsområdene skjønnlitteratur og sakprosa – ledet av Knut Gørvell, som får tittelen salgs- og markedsdirektør. Dermed blir den kommende ledergruppe-trioen for allmennforleggeriet, med Kjær, Steen og Christensen, utvidet til en kvartett som alle rapporterer til toppsjef Tom Harald Jenssen.

 

Et helhetlig grep

Gørvell mener dette er en naturlig omorganisering:

– Cappelen Damm er bransjens største aktør, både innen skjønnlitteratur og sakprosa. Etter noen år med desentralisering, er det hensiktsmessig å få et mer helhetlig grep. I dag griper mye inn i hverandre: enten vi snakker markedsføring, salg, arrangementer eller det digitale. Den nye organiseringen gjør oss bedre rigget for videre vekst. Den nye avdelingen skal ta vare på det beste fra dagens organisasjon samtidig som man utvikler nye og viktige sider ved markedsarbeidet. Ved å ha faglige team og fagansvarlige som jobber tett på redaksjonene, skal vi videreutvikle et fremtidsrettet og nytenkende salg- og kommunikasjonsarbeid, sier Gørvell og legger til: -Vi legger vekt på at vi skal være et åpent forlagshus. Gjennom året har vi over 200 arrangementer som skal avspeile bredden vår.

 

Fine utfordringer

Selv gleder han seg til å lede den nye storavdelingen:

– Jeg har vært veldig heldig med de fine utfordringene jeg har fått siden jeg kom til Cappelen Damm-huset i 2011. Og ser virkelig frem til å gå løs på markedsdirektør-jobben.

Hva kan du først og fremst bidra med der?

– Engasjement. Jeg elsker å spre litteratur, enten det er snakk om et lite eller et stort opplag jakter jeg alltid på den rette leseren.

 

(Foto: Cappelen Damm)