– En panda blant gorillaer

– Vi er klare til å ta fighten med de store forlagshusene, men har ingen ambisjoner om å bli like store som dem., sier Petter Stordalen, på sitt livs første bokmesse. Bokhandel skal hotellkongen ikke investere i.

Om noen skulle være i tvil: Det store samtaleemnet blant bokfolk her hjemme så langt i år, har vært Petter Stordalens inntog i forlagsbransjen. Denne uka reiste «Sirkus Stordalen» utenlands. Hotellkongen fikk oppleve sin aller førstebokmesse – og var fornøyd med det som møtte ham der:

– Jeg synes vi har blitt veldig godt mottatt av de andre norske forlagene her. Med noen ytterst få unntak, har jeg inntrykk av at mange synes det er veldig bra at vi har dukket opp på arenaen. I hvert fall sier de det, sier Petter Stordalen, i en pust i bakken under London International Book Fair.

Dedikerer mer tid

– Flere forlag har skrevet flerbok-avtaler med forfatterne sine som et direkte resultat av at vi kom på banen. Så kan man jo diskutere om det faktisk er en god deal for forfatterne, sier Jonas Forsang, forlegger i Pilar og Capitana – to av tre ben i forlagsfamilien Petter Stordalen har investert i. Det siste er Gloria.

– Hvordan skal etablerte forfattere selge enda bedre ved å melde overgang til dere?

– Ved at vi dedikerer mer tid, oppmerksomhet og god oppfølging til forfatterne våre. Hvert av forlagene våre skal kanskje ha ti utgivelser i et normalår, sier Jonas Forsang. – Nettopp der ligger svakheten til de store forlagshusene, de gir ut flere hundre bøker i året. Slik forsvinner de fleste av utgivelsene til de største forlagene i et sort hull. To uker etter at en bok blir lansert, kommer det tredve nye. Vi bruker mye tid på forfatterne våre, og lager femårsplaner for hva vil skal gjøre sammen – med hver av forfatterne.

– Karriereplanlegging?

– Ja, rett og slett en form for karriereplanlegging.

– Etablerte forlag har jo lagt ned betydelige ressurser, i både mannskap og penger, for at de viktigste forfatterne skal selge godt?

– Jo, men det forandrer ikke det at de gir mange ganger flere bøker per ansatt enn hva vi gjør. Vi tror at det er ytterligere potensial ved å bruke mer tid på færre utgivelser som vi virkelig brenner for, og er klar over at vi kommer til å bli målt på dette, sier Forsang.

– Skal bli jævlig gode

– Hva er masterplanen deres? Hvor langt strekker ambisjonene seg?

– Ambisjonen er å ha det moro sammen med flinke folk. Kort og godt det, og ikke noe mer. Vi begynte ikke med dette for å bli kjøpt opp av en større aktør lenger ned i veien. Vi skal ikke bli spesielt store, men jævlig gode. Og vi skal gi livene våre for at forfatterne våre skal lykkes, sier Petter Stordalen, som er overrasket over hva de har fått til i løpet av kort tid. – Vi er klare til å ta fighten med de store forlagshusene, men har ingen ambisjoner om å bli like store som dem.

– Så selv om dere får vind i seilene og stor suksess, kommer dere ikke til å ta inn flere forlagsenheter og bli en enda større forlagsfamilie?

– Min erfaring er at de selskapene som på forhånd har bestemt seg eksakt hvor de skal, sjelden vil nå helt fram, sier Stordalen.

Forsang og Stordalen har tidligere understreket at det er utfordrende å drive forlagsvirksomhet i Norge uten å være vertikalt integrert som de største forlagshusene. Mange har derfor ventet på det neste trekket fra forlagsfamilien, i salgsleddet. Han forsikrer at det ikke vil komme noen kanin opp av hatten her:

– Nei, der er vi helt tydelige: Vi kommer ikke til å satse på bokhandelvirksomhet. Vår strategi er å ha så gode utgivelser at de etablerte bokhandlerkjedene kommer til å ta inn våre bøker.

Utfordringene kommer utenfra

Petter Stordalen hevder han ikke var forberedt på alt oppstusset forlagssatsingen har skapt: – Jeg er overrasket over hvor mye oppmerksomhet en liten forlagsfamilie som vår har fått i media. De store utfordringene for norsk bokbransje fremover kommer jo ikke fra oss. Nå ser vi eksempelvis at Storytel er verdsatt til fem milliarder kroner, mer enn den norske bokbransjen totalt. Det forteller litt om hva som er i vente. Det farligste man gjør er å tviholde på det som har vært – og tro at bokbransjen er annerledes, at den dermed er mer «fredet» enn andre bransjer. Endringene kommer gjerne utenfra, og da fra selskaper som primært er rigget for 2018 og framtida, og ikke for 1890, sier Stordalen, og legger til:

– Det er ikke vår lille forlagsfamilie som bør bekymre de de fire gorillaene i bokbransjen.

– Hvis de store forlagshusene er gorillaer, hva er så dere?

– Vi er en snill panda som sitter koser seg med bambusskuddet sitt og venter på at noen skal komme og klø den på ryggen, sier Stordalen lattermildt.

Flere ferske forfattere

Andre har sammenlignet Capitana & Co med en helt annen krabat med svart øye. Men Jonas Forsang går slett ikke med på at de bedriver sjørøvervirksomhet:

– Det er skapt et bilde av at vi bare fisker bestselgerforfattere fra andre forlag. Det er rett og slett ikke tilfelle. Av høstens bøker er det to eller tre forfattere som er i den kategorien. Noen er forfattere som så langt har solgt moderat, men hvor vi ser et større potensial. Og de fleste på listen er helt ferske forfattere og debutanter på listen. Det eneste vi har kjøpt på messa hittil er for eksempel en svensk debutant, riktignok en av de beste bøkene jeg har lest.

 

(Dette er et utdrag av en større sak i den kommende utgaven av magasinet Bok og samfunn.)