Blurb, verdens hurtigst voksende selvpubliseringsselskap, blir enda større. Nå skal de tilby bredere distribusjon gjennom Amazon.
Tilgang til avanserte designverktøy og bredere distribusjon gjennom Amazon skal ytterligere styrke Blurbs posisjon som ledende leverandør av selvpubliserte bøker.
Blurb ble startet i 2006 Eileen Gittins, som verdens første plattform for å skape, trykke og publisere indie-bøker (bøker utgitt uavhengig av de etablerte forlagene). Utgangspunktet var Gittins egne erfaringer: Hun ønsket året før å lage en vakker bok med egne fotografier, med bokhandlerbok-kvalitet design, papir og innbinding. Kostnadene hun ble presentert satte en stopper for det. Gittins tenkte at «dette må kunne gjøres både enklere og billigere, uten at folk trenger å ta opp boliglån nummer to». Dermed var selskapet Blurb født.
2 millioner bøker
Så eksploderte det. Nå publiseres nær sagt alle typer sjangere i bokform via Blurb, både som papirbøker og e-bøker – men kanskje aller helst de utgivelsene som krever litt ekstra på design- og illustrasjonssiden. Siden starten er rundt 2 millioner selvpubliserte bøker gått gjennom selskapet. Nå blir det utviklet en ny bok på Blurb hvert minutt.
–Populariteten har gitt oss en vekst langt utenfor hva som var vår opprinnelige målgruppe: folk som ønsket å lage bøker for sine nærmeste venner, sier Eileen Gittins til Publishers Weekly. –Nå har våre forfattere ambisjoner om å nå ut til et mye større publikum.
«Author-preneurs»
Svaret på dette behovet er først og fremst Amazon, mener Gittins,og mener dette vil gjøre Blurb-publiserte bøker atskillig lettere å oppdage for et større publikum. Amazon-pakken vil være gratis nå i startfasen, inklusive ISBN, og vil deretter bli priset til 30 dollar per tittel. Dermed blir ikke pengene noen barrierre for de litt mer ambisiøse forfatterne, som Eileen Gittins beskriver som «author-preneurs».
Samtidig presenterer Blurb et mer avansert designverktøykasse, BookWright, slik at forfatterne lettere skal kunne kjøre publiseringsprosessen fra A til Å.