– Det blir et stort pluss å få involvert designerens blikk i alle faser av arbeidet med en bok, sier forlagssjef Anne Gaathaug, som henter inn Terese Moe Leiner som designsjef hos Kagge.
– Det er en helt egen stemning i forlaget og jeg ser frem til å bli en del av det, sier Terese Moe Leiner.
Kagge Forlag vokser på alle mulige vis i disse dager: Snart drar hele fantefølget i forlaget rundt hjørnet i Tordenskiolds gate og flytter inn i dobbelt så store lokaler. Nå teller forlaget straks to fotballag. Og medarbeider nummer 22 er slett ingen hvem som helst: Nå starter Terese Moe Leiner som designsjef i forlaget.
– Et stort pluss
Få bokdesignere har høstet mer ros opp gjennom årene enn nettopp Terese Moe Leiner, med fartstid i både forlags- og reklamebransjen. I designfellesskapet Blæst har hun fått favnen full av designpriser.
Gjennom de siste par tiårene har trenden gjerne vært at forlagene har avviklet sine designavdelinger, for deretter å kjøpe inn disse tjenestene eksternt. Nå går altså Kagge Forlag motsatt vei og henter en profilert designer inn i huset:
– Det blir et stort pluss å få involvert designerens blikk i alle faser av arbeidet med en bok, sier forlagssjef Anne Gaathaug. – Vi er gode i dag, men har fortsatt veldig mye å gå på.
TEAMER OPP FAST: Anne Gaathaug (t.v.) og Terese Moe Leiner.
Gjennom alle ledd
Terese Moe Leiner er slett ikke «ny i Kagge». De siste par årene har hun designet rundt halvparten av omslagene på Kagges rundt hundre årlige utgivelser.
– Omtrent slik kommer det også til å være i fremtiden, men hun kommer også til å være involvert i coachingen av den andre halvparten, sier Anne Gaathaug.
Terese Moe Leiner gleder seg til sin nye jobbtilværelse:
– Det er en helt egen stemning i forlaget og jeg ser frem til å bli en del av det. I dag er det vel ingen forlag som har med designeren gjennom alle ledd av det redaksjonelle arbeidet på samtlige utgivelser. Det er fint å være med hele veien i slike prosesser, uten at jeg er ute etter å dytte på folk min designfilosofi.
– Har du en designfilosofi?
– Jeg er vant til å jobbe bredt og utvikle design ut fra hva hver enkelt bok faktisk er. Jeg er ikke ute etter å sette min signatur på bøkene. Det er viktig å være tro mot teksten, å møte forfatteren og å se sluttbrukeren. Hele veien handler dette til syvende og sist om kommunikasjon.
Traff med Seierstad
– Jeg har jo jobbet mye med Kagge Forlag, og synes det er givende å lytte til folkene der. Vi hadde for eksempel en kjempegod dialog rundt Åsne Seierstads To søstre, sier Moe Leiner.
– Det var i utgangspunktet et veldig vanskelig designjobb, skyter Anne Gaathaug inn. – Men da vi kom frem til IS-flagget med den sorte ørkenen i bakgrunnen traff det noe, både visuelt og intellektuelt. Åsne Seierstads bok og Vetle Lid-Larsens Hvordan elske en far – og overleve er to eksempler hvor jeg synes Terese har truffet eksepsjonelt bra. Vi er i ferd med å gjøre noe veldig riktig med å hente inn henne.
Frihet en illusjon?
Ikke bare kjenner Anne Gaathaug og Terese Moe Leiner hverandre fra sistnevntes designjobbing for Kagge Forlag. De møttes første gang for 25 år siden. Da var Anne Gaathaug ansatt i Kirkelig Kulturverksted, og Terese Moe Leiner hadde arvet et klaver hun ikke hadde plass til. Dette tok Anne Gaathaug seg av og det ble en del av hennes liv og ymse flyttelass, inntil Terese etter hvert fikk plass til å ta det hjem til seg.
– Hvordan blir det å miste «friheten» og bli fast ansatt?
– Når du likevel har veldig mye å gjøre blir den friheten fort en illusjon, sier Terese Moe Leiner.
– Er det ikke noe du kommer til å savne fra ditt «gamle liv»?
– Folkene jeg har vært sammen med i Blæst. Man savner jo alltid bra mennesker man har jobbet med. Men de kommer jeg fremdeles til å ha kontakt med, uansett.