Asylbarna ingen savner er tema i ny pageturner fra forfatterparet Tvedt/Gulbrandsen
Chris Tvedt og Elisabeth Gulbrandsen: Djevelens barn
Cappelen Damm
329 sider
Det bergenske krimparet Chris Tvedt og Elisabeth Gulbrandsen er tilbake med den tredje romanen om kripos-etterforsker Edvard Matre og hans kolleger, og det er blitt en bra bok – igjen.
Denne gang er Matre «degradert» fra kripos-jobben til avdelingen for forsvunne asylbarn, og da et slikt barn blir borte, begynner han motvillig å etterforske saken. Det fører ham inn i en verden av brutalitet og misbruk Matre knapt ante eksisterte.
Kjæresten hans, Victoria, har flyttet til Bergen, og snart er Edvard også tilbake i sin gamle hjemby, der grusomme ting avdekkes både på det personlige og profesjonelle plan.
«Mer under topplokket»
Chris Tvedt har for andre gang delt æren for en bok med sin kjære Elisabeth Gulbrandsen, men han har røpet at hun har bidratt også tidligere. Ifølge ham selv «foregår det litt mer under topplokket til karakterene» etter at Gulbrandsen kom inn i forfatterteamet for alvor, og det har han helt sikkert rett i. Personene er i hvert fall solid tegnet, og vi kan lett visualisere både Edvard og Victoria. Også flere av bipersonene er sterke karakterer. Som den fortvilte barnevernsarbeideren Stine Glesnes. Som den pensjonerte politimannen Preben Jordal. Og ikke minst det spesielle ekteparet på en av øyene i Austevoll utenfor Bergen.
Er det en realistisk krim? Tja. Du er nødt til å svelge noen løsninger, men det er vel en del av kontrakten når du leser krim. Jeg synes Chris Tvedt lenge har vært blant de flinkeste i klassen nå det gjelder å legge virkeligheten til rette slik at det blir et bra krimplot. Det gjør han og Elisabeth Gulbrandsen i denne boken også.
Realistisk
Det spesielle forholdet mellom Edvard og den yngre og umake Victoria Ravn får kjørt seg også i denne boken, og når de til slutt står overfor den grusomme sannheten i saken, er det et være eller ikke være for Edvard og Victoria. Jeg tror forfatterparets valg av løsning er ganske realistisk i denne flotte kriminalromanen om de aller svakeste blant oss. Dem få, eller ingen, savner.
(Forfatterfoto: Fredrik Arff)