Britiske forlagshus økte omsetningen med 5 prosent i fjor. Det er det i stor grad eksporten som besørger.
De britiske forlagene økte omsetningen med 5 prosent i fjor – til 5,3 milliarder pund, ifølge den britiske forleggerforeningens (Publishers Association) PA Publishing Yearbook. Tallene er sterkt påvirket av bokeksporten, som nå står for hele 60 prosent av forlagsomsetningen. Co-produksjoner, rettighetssalg og lisensiering er inkludert i omsetningstallene. Bokeksporten var opp 8 prosent, til 3,4 milliarder pund, blant annet drevet av fjorårets lave og gunstige pundkurs.
Britenes Brexit-beslutning har så langt ikke påvirket handelen med Europa negativt. I fjor var eksporten av fysiske bøker til kontinentet opp med hele 13 prosent, til 489 mill. pund. Alt i alt sto Europa for 36 prosent av eksportomsetningen.
Flatere på hjemmebane
På hjemmebane er bildet mer sammensatt, og utviklingen i sum flatere. På plussiden er det særlig lydbokomsetningen som utmerker seg, med et hopp på hele 25 prosent, til 31 mill. pund. Flere betraktere antyder at både spranget og omsetningen lander på et helt annet nivå hvis man også inkluderer tallene til Amazon-eide Audible UK, som har en dominerende markedsposisjon.
De skjønnlitterære omsetningen vender oppover for første gang på mange år – med en 3 prosents økning, til 547 mill. pund. Særlig innbundet skjønnlitteratur gjør et betydelig hopp oppover. Også sakprosa-tallene er positive, med «non-fiction/reference» opp 4 prosent til 928 mill. pund.
Skolebok-kollaps
På minussiden er barnebøker ned 3 prosent og e-bøker til konsument ned 9 prosent. Størst bekymring vekker fallet i den trykte skolebokomsetningen 12 prosent. Selv om den digitale skolebokomsetningen også øker med 12 prosent oppveier dette på ingen måte print-fallet, i og med at det digitiale salget kun utgjør rundt 10 prosent av den totale skolebokomsetningen.
– Vi har en minister som oppfordrer til økte investeringer i trykte bøker og et utdanningssystem som strever med å finne midler til å finansiere dette, fastslår direktør Stephen Lotinga i Publishers Association i en kommentar til The Bookseller.
(Foto: A P Monblat – Wikimedia Commons)